• Örebro blir en fristad för kulturarbetare

– Som ansvarig för kommunens arbete med mänskliga rättigheter tycker jag givetvis att detta är ett väldigt välkommet beslut. Genom Fristadsstipendiet poängteras den vikt som Örebro kommun lägger vid allas rätt att uttrycka sig och allas lika värde, säger Lennart Bondeson (KD) kommunalråd.

köpmangatan

(Foto: Openart.se)

På dagens sammanträde fattar kommunstyrelsen beslut om en ramförstärkning på 600 tkr till Kulturnämnden för att genomföra fristadsstipendiet. Fristadsstipendiet innebär att konstnärer som Ai Weiwei (som har en installation under årets OpenART) och andra kulturarbetare som i sitt hemland förföljs och inte kan utöva sitt yrke kan finna en fristad i vår stad under ett par år.

Idén att starta ett nätverk av städer som erbjuder skydd åt förföljda författare startades i början av 1990-talet. Syftet var att bjuda in författare och journalister som inte har möjlighet att verka fritt inom sitt yrke i hemlandet. Idag är rörelsen breddad och inkluderar musiker och bildkonstnärer.

– Att skapa möjlighet för en förföljd kulturarbetare att fritt uttrycka sig berikar inte bara kommunens kulturliv utan bidrar även till att synliggöra kulturens vikta roll i det demokratiska samhället, säger Lena Baastad (S) kommunstyrelsens ordförande.

– Genom den internationella karaktär som fristadsstipendiet har möjliggör det integration mellan kulturyttringar förankrade i skilda lokalsamhällen, säger Rasmus Person (C) kommunalråd.