• Örebro kommun satsar på utbildning i vegetarisk matlagning

– Jag är stolt över att vi har ambitiösa hållbarhetsmål i Örebro kommun. För att nå målen jobbar vi på flera fronter, bland annat handlar det om att se över hur de livsmedel vi köper in till kommunens verksamheter påverkar klimatet hållbart och klimatsmart. Ur ett barnperspektiv är denna utbildningssatsning bra både på kort och lång sikt. Barnen får nyttigare mat och de får ärva en mer välmående planet, säger Lennart bondeson (KD) kommunalråd och ordförande i KSU.

IMG_8656

Idag beslutar kommunstyrelsens utskott för näringsliv och tillväxt (KSU) att utbilda kockar inom förskolan och skolan i vegetarisk matlagning. Utbildningssatsningen, som beräknas kosta ca 350 000 kronor, finansieras genom medel som sedan tidigare avsatts för kompetensutveckling. Syftet med utbildningen är att minska matens klimatpåverkan och samtidigt säkerställa en hög kvalitet genom en ökad kunskapsnivå bland kommunens kockar.

Sedan 2010 har Örebro kommun bedrivit ett aktivt arbete med att främja goda matvanor genom konceptet Smartare mat. Smartare mat handlar om att: välja grönsaker och frukt efter säsong, använda mera grönsaker och mindre kött, välja kött med omsorg, välja ekologiska, miljömärkta och rättvisemärkta varor, laga mat från grunden och prova nya recept, inte slänga mat i onödan. Arbetet med Smartare mat har resulterat i flera positiva trender, bland annat: minskat matsvinn, ökad andel ekologiskt, ökad andel rättvisemärkta råvaror och att mer mat lagas från grunden.

Utbildningssatsningen innebär extra kraft i den del av Smartare mat som handlar om att öka andelen vegetariskt. Kunskap i att laga god och näringsriktigt vegetarisk mat är en förutsättning för att kunna minska köttmängden. Maten är viktig för människans välmående och livskvalitet. God mat är ett mångtydigt begrepp som handlar om mycket mer än de näringsämnen en maträtt innehåller. Det handlar även om identitet, kultur och lärande om miljö, andra människor och världen vi lever i. Maten står idag för 30 % av våra totala utsläpp av växthusgaser, vilket gör den till en nyckelfråga för att nå klimatmål lokalt och globalt.

– Örebro kommun skall vara en attraktiv arbetsgivare. Det är vi bland annat genom att erbjuda bra och relevant kompetensutveckling för vår personal. När vi nu genomför den största utbyggnaden av förskolan och skolan sedan 60-talet är det viktigt att vi även fortsätter utveckla klimatarbetet inom skolbespisningen, säger Kenneth Nilsson (S) kommunstyrelsens ordförande.

– Ökad andel vegetariskt och närodlat inom de offentliga köken kommer bland annat innebära minskad klimatbelastning, lägre råvarukostnader och främjande av hälsosamma matvanor. För detta krävs kunskap i att laga god och näringsriktig vegetarisk mat och utbildning av kostpersonal är därför en viktig fråga, säger Rasmus Persson (C) kommunalråd