• Örebro kommun ska bli en mer jämställd arbetsgivare

Örebro kommun skall bli en ännu bättre arbetsgivare.  Färre kvinnor ska tvingas lämna arbetsmarknaden på grund av arbetsmiljörelaterade problem och sjuktalen ska sänkas. Vid sitt möte 8 november antar kommunstyrelsen i Örebro en handlingsplan för en hållbar arbetsmiljö för kvinnor och män. Handlingsplanen har tagits fram utifrån en rapport från Arbetsmiljöverkets där det bland annat framkommer att Sveriges kommuner har stora utmaningar med att göra sina arbetsplatser mer jämställda.

För att skapa en arbetsmiljö som är hållbar för alla arbetstagare i Örebro kommun behöver de som har det yttersta ansvaret för arbetsmiljön, politiskt förtroendevalda och chefer, se verksamheternas förutsättningar och villkor, och utifrån det organisera och leda arbetet så att kvinnor och män får en så likvärdig och bra arbetsmiljö som möjligt. Det bidrar till Örebro kommuns mål om en jämställd arbetsplats som är beslutad i Strategi för ett jämställt Örebro 2016-2025.

– Vi vet att en jämställd arbetsplats leder till en kreativare miljö där fler perspektiv och olika värderingar möts, en bättre hälsa och ökad produktivitet. Vi har alltså allt att vinna på att detta arbete prioriteras, säger Lennart Bondeson (KD) kommunalråd.

– Örebro kommun skall vara en attraktiv arbetsgivare för både kvinnor och män. Handlingsplanen spänner initialt över tre år vilket är ett tydligt uttryck för att detta arbete kräver vårt engagemang under lång tid framöver, säger Kenneth Nilsson (S) kommunstyrelsens ordförande.

Handlingsplanen inkluderar pilotprojekt på central nivå och uppdrag till samtliga nämnder med arbetsgivaransvar. Nämnderna får i uppdrag att ta fram en treårsplan med konkretiserade åtgärder och prioriteringar. Dessa planer skall nämnderna besluta om i maj 2017. På central nivå startas ett pilotprojekt där en verksamhet inom vård- och omsorg samt förskola och skola ges samma organisatoriska och resursmässiga förutsättningar som en genomsnittlig teknisk verksamhet i syfte att se hur till exempel chefers förutsättningar, måluppfyllelse, engagemang, kostnadseffektivitet och inte minst kvinnors och mäns sjukfrånvaro påverkas. Ytterligare ett pilotprojekt ska utreda om kommunens olika finansieringsmodeller påverkar arbetsmiljön. För att kunna genomföra pilotprojekten tillskjuter kommunstyrelsen 700 000 kronor.

– För att detta arbete skall få genomslag i hela den kommunala organisationen är det avgörande att alla nämnder skriver sina egna handlingsplaner, säger Per-Åke Sörman (C) kommunalråd