• Örebro konserthus – ett hus att längta till

Gunn Öjebrandt (foto Terése Andersson)Den här veckan återinvigs Örebro Konserthus efter att ha genomgått en omfattande renovering. Samtliga partier i kommunfullmäktige står bakom beslutet att renovera konserthuset som byggdes 1932 och nu i år när Örebro fyller 750 år står huset redo att välkomna gamla och nya besökare till ett modernt konserthus.

Konserthuset med Svenska Kammarorkestern är en dynamisk kulturinstitution som fungerar som ett nav för musiklivet och utgör en viktig part i den kulturella infrastrukturen. Svenska Kammarorkestern, som är en orkester i världsklass är en stor tillgång för staden och något för alla örebroare att vara stolta över. Konserthuset och orkestern betyder mycket för kulturskolans elever och för elever både i grundskola och på gymnasiet. Alla som varit på konserten SkRiKa genom åren har upplevt hur berikande det är när spets möter bredd. Precis som i idrottens värld är professionella spelare/musiker viktiga som förebilder och inspirationskällor.

Professor Pier Luigi Sacco, kulturekonom, som formulerat nyskapande tankar om kulturens roll, hävdar att kulturens betydelse är helt systemövergripande och ligger till grund för det sociala och ekonomiska livet i hela samhället. Han har formulerat strategier för EU:s strukturfondsprogram för perioden 2014-2020. Professor Sacco hävdar att det behövs en stark kulturell infrastruktur både nationellt och lokalt och här i vår region utgör konserthuset en viktig del.

Ett levande kulturliv stärker samhället genom att främja sammanhållning och motverka utanförskap. Det stärker demokrati, mångfald, integration och kommunikation och bidrar till att bygga upp och bredda samhällets identitet och samhällsanda. Det kan låta pretentiöst, men är inte desto mindre en verklighet och mer än någonsin behövs ett levande kulturliv i ett välkomnande konserthus.

Örebro nya konserthus öppnar dörren för människor i alla åldrar, musik i olika genrer med en bistro där människor också kan mötas över en bit mat eller en kopp kaffe sju dagar i veckan. Här kommer små och stora att möta musikupplevelser av olika slag.

”Musik ska byggas utav glädje” står det inte i ägardirektivet – ändå är den en stark drivkraft i all verksamhet som ryms inom Länsmusiken i Örebro AB. Att ständigt utvecklas och anta nya utmaningar gäller för Svenska Kammarorkestern , men också för övrig verksamhet i Örebro nya  konserthus. Ett hus att längta till – ett hus för hela livet.

Gunn Öjebrandt
    Styrelseordförande (KD) Länsmusiken i Örebro AB