• PM: ”Har majoriteten vridit och vänt på alla stenar?”

Pressmeddelande 231116

”Har majoriteten vridit och vänt på alla stenar?”

Den politiska majoriteten (S, M & C) i Örebro presenterar idag sitt förslag till beslut efter utredningen av grundskolans lokaler. Vägen hit har varit sluten och skakig.

Torsdag den 16/11 går den politiska majoriteten i Örebro fram och presenterar sitt förslag för att möta grundskolenämndens utmaningar. Förslagen ska ses i bakgrund av ett överskott av skolplatser som i kombination med vikande elevtal bildar en svår situation för grundskolenämnden.

Förslaget som läggs har med mycket liten tidsmarginal nått oppositionen. Kristdemokraterna är oroliga för att denna mycket snabba process också inneburit att det inte vridits och vänts på varje sten, för att nå ett så underbyggt förslag till beslut som möjligt.

• Vi är skarpt kritiska till den process som föranlett förslaget. Den här typen av stora beslut som berör många medborgare, måste tas parlamentariskt, det vill säga att även oppositionspartierna bjuds in. Allra helst ska också ges ordentligt med tid för dialog med allmänheten. Det ger en robustare grund för framtiden säger Susanne Lindholm Henningsson, KD, kommunalråd i opposition.
    • Att majoriteten länge haft utredningen för sig själva och att insynen i processen varit nästintill noll, det är riktigt dåligt. Rektorer, lärare och elever har inte haft en aning om vilket förslag som skulle läggas. Här har Kristdemokraterna kontinuerligt och tydligt påpekat vikten av delaktighet i processen, säger Kasper Avenbrand.

Oppositionen har tillsammans krävt insyn i processen muntligt och via ett ledamotsinitiativ som lades i Grundskolenämnden av KD, L, SD & ÖrP, som majoriteten då röstade ned.

• KD, L, SD & ÖrP är partier som sällan lägger gemensamma förslag. När det gäller vår möjlighet som opposition att granska den styrande majoriteten och tillsammans medverka till att ett förankrat förslag läggs fram som det både vridits och vänts på, då är vi enade. Det är sorgligt och ovärdigt för örebroarna att hantera frågan på detta vis, säger Kasper Avenbrand.

Kristdemokraterna finner det särskilt anmärkningsvärt att vi inte blivit inblandade i processen tidigare, med bakgrund av att vi har haft yttersta ansvar för skolan senaste mandatperioden. Då såg vi till att oppositionen var delaktig i exempelvis den översyn av lokalerna som skedde. Kristdemokraterna vill vara med och ta ansvar, men kan inte göra det utan delaktighet.

Kasper Avenbrand, ledamot i grundskolenämnden & politisk sekreterare (KD)

072-143 34 90, kasper.avenbrand@orebro.se eller

Susanne Lindholm Henningsson, KD, kommunalråd i opposition.

076-551 69 32, susanne.lindholm@orebro.se