• Riv upp den omänskliga flyktinglagstiftningen!

Under den senaste veckan har många manifestationer genomförts i hela landet under parollen ”stoppa utvisningar av ungdomar till Afghanistan” till stöd för ensamkommande flyktingungdomar som nu ska utvisas. I juni beslutade Sveriges riksdag om en mera restriktiv migrationslagstiftning.  Det fanns då skäl att tillfälligtvis skärpa lagstiftningen, men nu riskerar den att få förödande konsekvenser för tusentals barn och ungdomar, vilket många remissinstanser varnade för.

boot-998966-1280

Före sommaren hade ensamkommande barn fått asylrätt, eftersom det inte fanns ett ordnat mottagande.  Men med en ny praxis efter den nya lagstiftningen gjorde nyligen Sverige ett avtal med Afghanistans regering för att kunna utvisa tusentals ensam-kommande barn.  Många av barnen har levt som flyktingar i Iran och har ingen social förankring dit de nu ska utvisas. Att tro att mottagandet skulle ske på ett tryggt och ordnat sätt är både naivt och okunnigt.

UD avråder just nu från alla resor till Afghanistan eftersom det så instabilt och osäkert samtidigt som unga pojkar ska utvisas dit. Det som få svenskar känner till är att de flesta barnen tillhör folkgruppen hazarer, en folkgrupp som i generationer trakasserats, förföljts och dödats – många har flytt till Pakistan och Iran. Nu ska de med överhängande risk för livet utvisas! Daniel Grahn – generalsekreterare på Erikshjälpen – skrev i tidningen DAGEN om den allvarliga situationen under rubriken: ”Sveriges skamliga asylpolitik”.

Den direkta anledningen är riksdagens beslut i juni, som bl a omöjliggör familjeåterförening och med tillfälliga uppehållstillstånd, som särskilt drabbar barn och unga.

Frågan måste ställas till riskdagens ledamöter som står bakom beslutet; var det dessa konsekvenser som avsågs?

Samtidigt pågår slutarbetet för att göra barnkonventionen till lag. Alla remissinstanser har nu skickat in sina synpunkter på lagförslaget, t ex Örebro kommun som välkomnar detta för att det kommer att stärka barns rättigheter. Ett av fyra huvudområden som utredningen pekar på är barn i migrationssituation, där barnkonventionen som lag kommer att förbättra barns rättigheter.

Men alla de fina orden och ambitionen bakom barnkonventionen som lag klingar falskt när samma regering – med stöd av andra i riksdagen behandlar tusentals barn utan någon som helst hänsyn till säkerhet och rätt till skydd.  Det är enkelt att förhålla sig positivt till barnkonventionen när vi i vårt samhälle lever utan större påfrestningar. Men när vi plötsligt hamnar i ett ansträngt läge, som för ett år sedan och idag – då blir barnkonventionen om barn och ungas mänskliga rättigheter inte mycket värd. Istället beslutas om en mycket restriktiv migrationslag som direkt står i konflikt med hela barnkonventionens kärna!

I detta svåra läge kan vi hoppas på folkligt engagemang och ett uppror mot behandlingen av de afghanska ungdomarna. Det finns en stark humanitet i civilsamhället, hos pedagoger, jurister, präster, psykologer i boenden m fl som dagligen möter ungdomarna och som varje dag ser det allvarliga som håller på att hända. Sveriges Läkarförbunds etik- och ansvarsförbund står bakom manifestationen.

De akuta problemen för mottagningssystemet som var skälet till de nya flyktinglagarna finns inte längre då antalet asylsökande har minskat väsentligt. Därför behöver stora delar av de restriktiva asyllagarna rivas upp!

Lennart Bondeson(KD) Kommunalråd, politiskt ansvarig för mänskliga rättigheter Örebro kommun

Debattartikeln här ovan publicerades i Nerikes Allehanda 20161107