• SCB flyttar fler jobb till Örebro

Nu ger SCB besked om att fler verksamheter kommer att omlokaliseras till Örebro. Det handlar om datainsamlingen från företag och organisationer, större delar av staben, delar av IT-avdelningen, administration och delar av kommunikationsavdelningen. Totalt berörs cirka 130 tjänster.  Det var i april som regeringen meddelade att SCB skulle omlokalisera sitt huvudkontor till Örebro.

– Det en viktig signal om att Örebro ses som en utvecklingsort för hela Sverige. Vi har redan idag en mycket stark arbetsmarknad och ett universitet med rätt utbildningar som kan kompetensförsörja myndigheten, säger Lennart Bondeson (KD), kommunalråd.

– Det här stärker Örebro. Vi har jobbat långsiktigt med att få ett statligt huvudkontor till Örebro och beskedet ger fler jobb lokalt. Det finns mycket goda förutsättningar för SCB att utvecklas här, säger Kenneth Nilsson (S), kommunstyrelsens ordförande i Örebro.

– I enighet med landsbygdskommitténs utredning så ser vi nu hur statliga jobb flyttas ut i landet. Vi står redo att bistå SCB för att göra omlokaliseringen så smidig som möjligt. Många människor berörs av det här beskedet. Nu behöver verksamheten lugn och ro för att arbeta vidare, säger Per-Åke Sörman (C), kommunstyrelsens ordförande.