• Ta oron som finns inom äldrevården på allvar!

Uttalande av Kristdemokraternas partiavdelning i Örebro:

– Örebro kommun har ett stolt mål att erbjuda Sveriges bästa äldreomsorg. För att nå dit behövs att de ekonomiska resurserna används rätt och att dialogen med berörda, de äldre, anhöriga och personal, utvecklas. Det nationella stödet behöver också förstärkas. Kristdemokraterna i Örebro efterlyser en konstruktiv debatt, säger Lars O. Molin, ordförande för Kristdemokraterna i Örebro.

lars o fb

Valfrihet och trygghet

Kristdemokraterna anser att de valfrihetsreformer som genomförs är bra. Att gå från ett system där kommunen är ensam aktör till ett som innebär att välfärdstjänster kan utföras av fler kan dock vara påfrestande. Det krävs framförhållning, uthållighet och inte minst dialog. De äldres situation och välbefinnande måste alltid stå i fokus vid förändringar.

Samtidigt som olika alternativ erbjuds måste vårdtagarna alltid känna trygghet att kommunen har det yttersta ansvaret. Bastjänsterna måste alltid finnas tillgängliga. Exempel på det är att maten ska vara hålla hög kvalitet och att larmen alltid ska fungera.

Äldreboendegaranti för alla över 85 år

Det behövs också stöd från den nationella nivån. Kristdemokraterna lyfter t.ex. i Riksdagen inför höstbudgeten upp frågan upp om att rätten till att bo på ett äldreboende bör bli lag. Alla över 85 år ska garanteras denna möjlighet. Den s.k. kvarboendeprincipen, som innebär att man kan bo kvar i sin lägenhet och få hemtjänstinsatser, är i grunden god. Många äldre kommer dock in i en situation när de inte känner sig trygga i det egna hemmet. Kommunen måste då kunna erbjuda olika former av äldreboenden. Om inte det kan göras kommer det att krävas stora insatser av hemvården som blir riktigt kostsamma.

Utmaningen för kommunledningen

Att nå det stolta målet att Örebro ska ha Sveriges bästa äldreomsorg kommer att kräva både ett modigt nytänkande och en kontinuerlig uppföljning av kvaliteten. Resurser måste avsättas för samtal och inlyssnande. Detta är en av de största utmaningarna för kommunledningen i Örebro!

För ytterligare information: Lars O. Molin, ordförande tel. 070-533 77 24