• Tack alla OpenARTare

Ännu ett OpenART år är över. Konstverken har nedmonterats och några verk väntar på
    sin tur. Och plötsligt är den livliga, livfulla och levande turiststaden Örebro återgången till sitt rätta jag igen. Och ärligt, Örebro City med Sveriges vackraste stadskärna känns plötsligt öde och tom. Det grå höstrusket gör nog också sitt till att förstärka den bilden.

Behcet Barsom-010web

Visst har det varit ett fantastiskt OpenART år! Aldrig i min vildaste fantasi kunde jag föreställa mig, den där dagen 2007 när jag i samtal med dåvarande Konsthallschefen föreslog att vi skulle pröva att få ut konsten i det offentliga rummet, att det skulle bli till vad den blivit. Aldrig!

Men det blev succé redan första gången vi hade OpenART 2008 och succén fortsatte 2009. 2011 slog den verkligen igenom både nationellt och internationellt. Det var året då en stor gul kanin fanns på allas läppar. Förväntningarna ökade på OpenART 2013 som fortsatte att leverera konst som berörde och upprörde som t ex den store kissande rosa pojken Bad Bad Boy av den finske konstnären Tommi Toija.

Dock har nog årets OpenART slagit alla rekord. Det har varit en otrolig tillströmning till OpenArt och många vittnar om att Örebro City i år kändes som en riktig turiststad med alla människor bärandes på OpenART kartor vandrandes genom vår stad.

180.000 unika besökare varav 122.400 klassas som dagbesökare. Dessa besökare gör i genomsnitt av med 800 kronor under sitt dagbesök enligt tillväxtverkets nyckeltal. Övriga 57 600 personer är övernattande besökare som enligt samma verks beräkningar gör av med i snitt 2500 kronor under sin vistelse. Resultatet är att OpenArt tillfört ca: 242 miljoner kronor under de få sommarmånaderna som den pågick.

262 skolklasser har fått gå konstpedagogiska vandringar, 6500 personer har guidats i samtidskonstens tecken, Örebro konsthall har haft en ökning med hela 20.000 besökare och Länsmuseet vittnar också om rekordsiffror. Vår demokratihjälte Engelbrekt har haft 140.000 besökare genom konstverket Open House av konstnären Antonio O´Connell. Och vem har missat att sitta i Pop Cornen och fotograferat sig eller sina barn.

Även näringslivet vittnar om succén genom handeln och restaurangerna i City. Under juni månad hade 60% av handlarna bättre resultat än jämfört med samma period året innan. För juli månad var siffran 74% av handlarna som påvisat bättre resultat än samma period 2014. Våghusgalleriorna visar på 1,4 miljoner fler besökare än samma period jämfört med förra året.

Visst är det otroliga siffror som redovisas. Helt fantastiskt! Men siffror är inte allt. Det finns andra värden än kronor och ören. Njutningen, tjusningen och den tillfredställelse som konsten ger. Kultur får oss helt enkelt att må bra, både direkt och indirekt genom att kultur för oss närmare varandra, skapar samtal, utvecklar och stimulerar oss.

Jag vill avsluta med ett stort tack till alla som bidragit till att även detta år blivit till ett fantastiskt OpenART- år. Tack!

Behcet Barsom (KD)

Ordförande Kulturnämnden