• Tankar efter Rikstinget i Västerås

Just hemkommen från Kristdemokraternas riksting så rör sig många tankar i mitt huvud. Fyra intensiva dagar i Västerås bjöd på många goda möten av olika slag. Det är alltid gott att möta partivänner från Sveriges olika hörs. Utifrån olika lokala, regionala och nationella situationer och utmaningar tar vi vår utgångspunkt i samma ideologi.  Utifrån en gemensam syn på människan och samhället har vi alla valt att engagera oss inom just Kristdemokraterna. Från Örebro län var vi 11 ombud samt några ersättare och deltagare.IMG_8656

Det är uppmuntrande att höra och känna människors engagemang för miljö- och klimatfrågorna, arbete och företagande, familj och civilsamhället. Engagemanget för de människor som tydligast behöver samhällets stöd och omsorg går inte ta minste på. Under ett riksting blir man påmind om den bredd av frågor människor engageras i för att ett samhälle skall fungera. Efter relativt många år inom partiet är det många igenkända ansikten under ett riksting. Glädjande nog tillkommer också nya.

Årets riksting var extra angeläget då vi förutom att behandla de drygt 300 motionerna också beslutade om nytt principprogram och nya stadgar. Det senaste principprogrammet, som antogs 2001, visade sig var mycket hållbart då endast justeringar gjordes. De ideologiska grunderna och linjerna ligger kvar; personalismen, förvaltarskapsprincipen, solidaritetsprincipen och de andra principerna som gör att vi stolt kallar oss kristdemokrater.

Den stora frågan blev motionerna om att kristdemokraterna skulle lämna decemberöverenskommelsen(DÖ). Jag tror att det beslut rikstinget fattade gällande DÖ är rätt väg framåt. Vi beslutade att kristdemokraterna skall lämna DÖ samt uppdra till partistyrelsen att på lämpligt sätt och under ordnade former avgöra hur och när det skulle ske. DÖ kom till mycket hastigt mellan jul och nyår 2014 – under en extraordinär tid. Då var det enda möjligheten, men nu tror jag det finns bättre vägar framåt. Detta öppnar upp för helt nödvändiga breda och blocköverskridande beslut i riksdagen. I kommunerna behövde vi inte DÖ – utan som i Örebro m fl kommuner skapade vi nya och lite oväntade koalitioner, som är hållbara.

Det kan nu öppnas upp i Sveriges riksdag och vi går in i en spännande tid i rikspolitiken. Jag hoppas att Kristdemokraterna aktivt finns med i detta för hela Sverige så utmanande politiska läge.

Riksting är roligt, jobbigt, överraskande och intensivt. Tack till alla er från Örebro län som deltog, tack till er från Västerås och Västmanland som välkomnade oss och tack till partiledning och partikansli!

Lennart Bondeson
    Kommunalråd och gruppledare