• Trendbrott för arbetslösheten i Örebro kommun

Arbetslösheten i Örebro kommun är nu lägre än i övriga landet. Beroendet av försörjningsstöd i gruppen unga, 18-24 år, har halverats och barnfamiljer som är beroende av försörjningsstöd har minskat med omkring 20 procent sedan den politiska ledningen tillträdde.

Idag presenterade den politiska ledningen i Örebro kommun nya siffror för arbetslöshet och försörjningsstöd i Örebro kommun. Arbetslösheten är nu för första gången inom överskådlig tid lägre än i övriga landet och sjunker också snabbare i kommunen jämfört med rikssnittet, framförallt bland unga. Sedan den politiska ledningen tillträdde 2011 har beroendet av försörjningsstöd minskat kraftigt i kommunen.

– Att arbetslösheten nu är lägre än övriga riket är ett trendbrott för Örebro kommun, säger Kenneth Nilsson (S), kommunstyrelsens ordförande. Vårt starka näringsliv är avgörande. Kommunen och arbetsförmedlingen har också prioriterat att människor ska komma i egen försörjning. Att beroendet av försörjningsstöd sjunker så kraftigt bland unga och barnfamiljer är en av våra viktigaste frågor, säger Kenneth Nilsson (S), kommunstyrelsens ordförande.

– Det är inte en enskild satsning, utan att vi erbjuder en bred palett av insatser som skapar förutsättningar för människor att komma i arbete. Vårt jobb är att skapa förutsättningar för jobb. Det har vi lyckats med, säger Behcet Barsom (KD), fullmäktigeledamot.

– En hög takt i våra investeringar i förskolor, skolor och vård- och omsorgsboenden kombinerat med en hög takt i bostadsbyggandet har varit nycklar för att möta tillväxten. Nyföretagandet är högt och näringslivet upplever att de får god service av kommunen. Det är framgångsfaktorer, säger Per-Åke Sörman (C), kommunalråd.

KÄLLA ARBETSFÖRMEDLINGEN

Minskning försörjningsstöd 2010-2016

Alla:
    2236 – 1843 = en minskning med 18 procent
    Unga, upp till 24 år:
    467- 251 = en minskning med 46 procent

Barnfamiljer:
    649 – 483 = en minskning med 19 procent

Ungdomsarbetslösheten minskar snabbare i Örebro än i övriga landet
    Gruppen unga som är öppet arbetslösa och i arbetsmarknadsprogram har minskat mer i Örebro (-3,2 procent) än i riket (- 1,8 procent) jämfört med februari 2016.