• Två nya bokbilar moderniserar bibliotekens uppsökande verksamhet

Örebro stadsbibliotek ska modernisera den uppsökande verksamheten genom att byta ut nuvarande bokbil och ersätta den med två helt nya bokbilar. Det beslutet förväntas Kulturnämnden ta vid sitt sammanträde idag. Den ena bokbilen ska ha specialinriktning mot barnverksamhet och för förskola medan den andra bokbilen ska ha specialinriktning gentemot äldreomsorg och allmänhet i övrigt. Den nuvarande bokbilen har varit i drift sedan 2002 och har gjort sitt.

Kärnan i kommunens biblioteksverksamhet är tillgänglighet. Det betyder att bibliotekets tjänster i största möjliga mån ska erbjudas invånare och allmänhet på deras egna villkor. Stadsbibliotekets uppsökande arbete riktar sig därför till de kommuninvånare som av olika skäl inte själva kan ta sig till något av de stationära folkbiblioteken i kommunen. Det kan handla om personer med funktionsnedsättning, men även om geografiska avstånd som utgör hinder.

– Det här är en klar förbättring där den ena bokbilen riktar sig mot förskolor med media som riktar sig till barn 1-5 år samt böcker och andra medier som vänder sig till förskolans personal. Den andra bokbilen kommer att vända sig till allmänhet med viss övervikt mot äldre. Den ska vara utrustad med tekniska hjälpmedel för till exempel hör- och synskadade, säger ordförande i Kulturnämnden Behcet Barsom (KD).

– Med två bokbilar kan biblioteksverksamheten vara så flexibel att den kan utsträckas till besök på campingplatser på sommaren eller i annan utåtriktad verksamhet. Tack vare dess spännande utformning exteriört och intressanta innehåll skulle en bokbil kunna fungera som en attraktion exempelvis i samband med event, mässor, festivaler eller i helt andra oväntade sammanhang, säger vice ordföranden i Kulturnämnden Eva Eriksson (S).