• Utbildningssatsning för att bättre möta barn och elever med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning

Programnämnd Barn och utbildning avsätter 2,5 miljoner till fortbildning inom neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). Barn och elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar tänker och uppfattar information och bearbetar sinnesintryck på ett annorlunda sätt vilket innebär att förskolan och skolan behöver anpassa sin verksamhet för att möta alla barns och elevers behov. Kunskap inom området ger personalen bättre förutsättningar att utforma en mer tillgänglig lärmiljö för barnen.

– Alla barn är olika, och har olika behov. För att på bästa sätt kunna möta barn och elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar så behöver vi rusta personalen i både förskolan och skolan, därför gör vi nu en utbildningssatsning, säger Marlene Jörhag (KD) ordförande programnämnd Barn och utbildning

Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar är ett samlingsnamn för många olika tillstånd eller diagnoser. Några är adhd, autismspektrumtillstånd (AST) och Tourettes syndrom. Barn och elever har olika individuella förutsättningar och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar påverkar individen i olika omfattning.

Medlen till satsningen fördelas utifrån kommunens skolutvecklingsarbete Topp 25 – Skolutveckling tillsammans. Det övergripande syftet med Topp 25 är att skapa samling, struktur och ge energi åt ett brett skolutvecklingsarbete där barn och elevers lärande står i centrum och målet är att öka barn och elevers kunskaper och stärka skolresultaten i Örebro kommun.

– Kärnan i Topp 25 är att stärka elevresultaten, och det är ytterst det den här satsningen handlar om. Att skapa bättre grundförutsättningar i skolan för de barn och elever som lever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, säger Jessica Ekerbring (S) vice ordförande programnämnd Barn och utbildning

Medlen ska fördelas proportionellt baserat på antalet barn och elever till både kommunala som fristående förskolor och skolor. De kan användas till exempelvis kostnader för utbildningar, vikariekostnader när någon deltar på utbildning, utbildningsmaterial eller hjälpmedel. Av de medel på totalt 2 500 000 kronor fördelas 636 356 kronor ut till förskolan och till grundskolan F-9 fördelas 1 381 004 kronor och till gymnasieskolan 482 641 kronor

– Det blir upp till varje huvudman att bedöma hur de på bästa sätt ska arbeta utifrån de pengar som fördelas. Vi vet att behovet är stort och har god tillit till att det kommer användas på bästa sätt, säger Elisabeth Malmqvist (C) presidieledamot programnämnd Barn och utbildning.

Beslut fattas på Programnämnd Barn och utbildnings sammanträde den 1 oktober