• Utveckling av Hjälmaren som rekreationsområde

Hjälmaren är Sveriges fjärde största sjö och som sådan finns det stora rekreationsmöjligheter för både kommuninvånare och besökare. Nu tas en utvecklingsstrategi fram som beskriver Hjälmarens potential och som pekar ut en möjlig framtida utveckling för området.

På fredag sammanträder Programnämnd samhällsbyggnad, där presenteras Strategi för utveckling av Hjälmaren som rekreationsområde. En strategi som skapar en sammantagen bild av Örebro kommuns ambition för hur Hjälmaren kan tillgängliggöras och bli mer attraktivt som rekreationsområde för både kommuninvånare och besökare.

– Hjälmaren har en fantastisk potential och behöver återigen kopplas ihop tydligare med staden Örebro och dess omgivningar. Örebroare upptäcker Hjälmaren via Oset och vintertid på Hemfjärden is men fler ska kunna uppleva och upptäcka andra naturvärden som finns i anknytning till sjön samt Hjälmarens bad, båtliv, fiske och friluftsliv, säger David Gelinder (KD) presidieledamot i Samhällsbyggnadsnämnden

En del i att utveckla Hjälmaren som rekreationsområde är att arbeta mot en gemensam målbild bland berörda offentliga aktörer och en stärkt samverkan mellan offentlighet, näringsliv och civilsamhälle.

– Framtidsbilden av Hjälmaren är en sjö som är tillgänglig och upplevelserik både för de som bor i staden Örebro och för de som relaterar till sjön på landsbygden. Kan vi dessutom ge förutsättningar till goda och attraktiva boende- och livsmiljöer i nära anslutning så stärker det Hjälmarens potential ytterligare, säger Linda Larsson, vice ordförande i Programnämnd Samhällsbyggnad.

Kring Hjälmaren ligger fem kommuner och sjön sträcker sig genom tre landskap. Under åren 1878-1887 sänktes Hjälmarens vattenyta genom en sjösänkning vilket gjorde att medelvattenståndet sänktes med 180 cm och relationen med staden Örebro ändrades.

– Hjälmaren är Sveriges fjärde största sjö med stor utvecklingspotential för både rekreation, besöksmål och näringsliv. Vi vill också förbättra förutsättningarna för örebroarna att upptäcka Hjälmaren. Med denna utvecklingsstrategi pekar vi ut platser och områden för att förbättra och tillgängliggöra Hjälmaren och dess rekreationsområden, säger Ullis Sandberg (S) ordförande Programnämnd samhällsbyggnad.

Programnämnd samhällsbyggnad skickar ut förslaget till Strategi för utvecklingen av Hjälmaren som rekreationsområde på remiss och beslut väntas fattas under våren. Remmissperioden är fram till och med den 28 februari 2022. Ekonomiska medel kopplat till strategins förslag antas i ordinarie investeringsprogram och driftbudget.