• Vi vill ha ett starkt och självständigt civilsamhälle

Kommunstyrelsens utskott för näringsliv och tillväxt (KSU) beslutade 24 mars att flytta över stödet för drift och utveckling av Föreningarnas hus från stiftelsen Cesam till Örebro Föreningsråd. Föreningsrådet beviljas 1 600 000 SEK för att under återståendet av 2015 finansiera verksamheten. Satsningen sker med redan budgeterade medel för stöd till civilsamhället 2015.

Örebro föreningsråd är en paraplyorganisation för föreningslivet i Örebro kommun. I dagsläget samlar rådet 155 ideella föreningar med sammanlagt 65 000 individuella medlemskap. Föreningsrådet tog 2011 initiativ att påbörja tillskapandet av Föreningarnas Hus, som stod klart 2014.

– Detta är ett stort och viktigt beslut i linje med de åtaganden vi som kommun gjort i ”Överenskommelse om Samverkan i Örebro mellan det civila samhället och kommunen”. Som kommunledning vill vi stödja och stärka utvecklingskraften i ett starkt och självständigt civilsamhälle. I detta är Föreningsrådet och Föreningarnas Hus en viktig del, säger Lennart Bondeson (KD) kommunalråd.

Föreningsrådets motto är att bygga broar mellan föreningar och enligt stadgarna skall verksamheten främja utvecklingen av det lokala föreningslivet i Örebro. Stort fokus ligger på att stimulera barns och ungdomars engagemang samt att verka för goda förutsättningar för föreningslivet. I Föreningarnas hus finns både hårdvara och mjukvara, både lokaler att låna och utbildningar att delta i.

– Med Föreningarnas Hus kan föreningsrådet fortsätta att stärka barn och ungas engagemang i föreningslivet. Föreningslivet får en arena för idéutbyte och samverkan med kommunen kring utvecklingen av föreningslivet i kommunen, säger Lena Baastad (S) kommunstyrelsens ordförande.

Fram tills föreningsrådet tar över drift och utveckling av Föreningarnas hus har det drivits av stiftelsen Cesam. Med förflyttningen från Cesam till Föreningsrådet vill kommunledningen stärka civilsamhällets ägande av utvecklingen av huset.

– Att lämna över arbetet med att vidareutveckla Föreningarnas Hus till föreningsrådet är ett naturligt steg i utvecklingen av civilsamhället i Örebro. Föreningarna och dess medlemmar får nu ett större inflytande vilket är positivt. Det är glädjande att huset redan idag har kö till vissa delar av verksamheten. Det säger något om engagemanget från föreningslivet, säger Rasmus Person (C) kommunalråd.