• Ytterligare ett steg i arbetet med rätten till heltid

IMG_8488Under förra mandatperioden beslutade den politiska majoriteten i Örebro kommun om rätten till heltid. Anledningen var att det finns anställda inom kommunen, främst kvinnor, som idag jobbar deltid ofrivilligt. Förvaltningen för funktionshindrade tar nu ett viktigt steg i arbetet.

– Nu kommer vi att börja annonsera alla nyrekryteringar som heltidsanställningar. När enhetens befintliga medarbetare söker och får en ny tjänst inom enheten skapas en vakans som även den ska utlysas på heltid. Snart omfattas hela eller stora delar av enheten av satsnignen, säger Susanne Lindholm (KD), ordförande i nämnden för funktionshindrade.

Den som inte vill arbeta heltid kan ansöka om tjänstledighet för att gå ner i tid, chefen fattar beslutet och tar då hänsyn till medarbetarens önskemål om att gå ner i tid efter verksamhetens behov och förutsättningar. Enligt denna modell kan det också bli lättare för en heltidsanställd att arbeta deltid än det varit tidigare enligt Kommunals och Sveriges Kommuner och Landstings (SKL) rapport Heltid – en del av helheten.

– Beslutet innebär att medarbetarna får större inflytande över sin vardag, men det är också ett viktigt arbete utifrån jämställdhetsperspektiv. Tre fjärdedelar av alla deltidsarbetande är kvinnor vilket inte bara får konsekvenser för vardagen i form av tuffare privatekonomi utan även långsiktiga konsekvenser som svagare sjuk- och föräldraförsäkring och sämre pension. Därför ser vi detta som ett otroligt viktigt arbete, säger Fisun Yavas (S), vice ordförande i nämnden för funktionshindrade.