• Florence Nightingale kan inte rädda vården

För att skapa en värdig vård till alla måste vi ha kompetent vårdpersonal som får den status och den lön som deras arbete motiverar, sa Göran Hägglund, gruppledare för
    kristdemokraterna i riksdagen, när han besökte Östboskolan i Värnamo under onsdagen.

Att jobba inom vård och omsorg måste lyftas fram som ett viktigt och framtidsinriktat arbete. Naturligtvis är personligt engagemang och empati nödvändigt för att göra ett bra jobb, men vi kan inte tro att en kår av självuppoffrande sköterskor i Florence Nightingales anda ska lösa alla de utmaningar som behoven inom vård och omsorg ställer.

Att det blir allt svårare att locka ungdomar att söka sig till vårdutbildningar är en viktig signal som måste mötas. På sikt kommer detta att bli ett stort problem om inget görs.

Vårdpersonal måste få status och lön som tydligt värderar vikten av deras insatser. De måste få möjlighet att påverka sin arbetssituation mer genom förnyad organisation och bättre möjligheter att starta egna personaldrivna enheter. Det är nödvändigt att förnya karriärvägar, yrkesinnehåll och kompetenskrav för att stimulera de bästa krafterna att söka sig till vården.