• Stora sjukhus är inte effektivare än små

Det är hög tid att göra rent hus med vanföreställningar och myter inom sjukvården. Stora sjukhus är inte effektivare än små. Det är vi många som hävdat. Nu har också Spri (hälso- och sjukvårdens utvecklingsinstitut) kommit till samma slutsats. Det sa Anders Andersson, Järnforsen, Kristdemokraternas 2:e vice partiordförande och partiets representant i Landstingsförbundets styrelse, när han gjorde ”återbesök” på Värnamo
    lasarett och BB-avdelningen på torsdagen.

Valturnén denna dag är för Anders Andersson lite av återbesök på BB. Han föddes för 43 år sedan på dåvarande BB i Värnamo. Under de sju åren som han varit partiets företrädare i Landstingsförbundets styrelse har han hunnit med många sjukhusbesök. Nu var det dags för denna ”Värnamograbb” att titta närmare på sjukvården i sin gamla hemstad.

Kristdemokraterna är det parti som även i det centrala valmanifestet visat mot att lyfta fram de små akutsjukhusen. Beskedet är glasklart. De små akutsjukhusen ska inte läggas ned utan vidareutvecklas. De små sjukhusen är viktiga delar i en sjukvård nära människorna.

För att kunna svara upp mot de behov som finns inom sjukvården och äldreomsorgen behövs fler medarbetare, det vill säga fler händer i vården. Det är dags att sätta stopp för ytterligare nedskärningar inom vården. Förslaget i den kristdemokratiska riksdagsmotionen om utökade resurser till kommuner och landsting, 2,4 miljarder mer än s-regeringen under tre år, är ett steg i denna riktning. Ingen möda får sparas för att garantera trygghet och kvalitet i vården av våra gamla och sjuka.