• Ta itu med äldreavgifterna och inte bara dagisavgifterna

När nu socialminister Margot Wallström hävdar att alla bidrag, exempelvis dagistaxorna, ska vara generella och gälla alla, kan man inte annat än undra varför Perssons regeringen inte också föreslår ett tak för våra gamla och sjuka så att deras anhöriga slipper gå från hus och hem bara för att kommunerna tar ut orimliga avgifter för sjukhemsboende. Det sa Alf Svensson, kristdemokraternas partiordförande, då han talade i Värnamo på lördagen.

Att lova högavlönade, friska och arbetsföra tiotusentals kronor i nettoförtjänst genom att ett tak i barnomsorgsavgiften införs samtidigt som man inte gör något för våra äldre, är en orimlig och djupt orättvis fördelningspolitik.

Varför tar inte regeringen Persson snabbt itu med kommunernas sätt att pungslå gamla och sjuka på deras besparingar genom orimliga avgifter i äldreboendet?

Det är inte ovanligt med avgifter långt över 10 000 kronor per månad för att bo på sjukhem. I många fall är det mannen som hamnar på sjukhem och kvinnan som bor kvar i den gemensamma bostaden. För henne, som ofta har en låg pension, kan mannens sjukhemsvistelse innebära att hon måste flytta och leva på existensminimum.

Förbehållsbeloppet, det belopp som en person i äldreboende ska ha kvar att leva på efter det att avgifter är betalda är genomgående för låga i kommunerna. Sättet att beräkna avgifterna är dessutom lika många som det finns kommuner. De pengar som ryms i förbehållsbeloppet ska användas till läkare, medicin och fotvård med mera. Det som eventuellt sedan blir över ska räcka för personliga behov: kläder, hårvård etc.

Det minsta man kan begära är att socialministern omgående ger besked om en miniminivå för förbehållsbeloppet till alla dom som bokstavligt är utan tak, vad som ska ingå i sjukhemsavgiften samt att avtal om underhållsskyldighet ska respekteras av kommunerna.

Föraktfull syn på föräldrarna

Sedan kan jag inte begripa varför socialdemokraternas partisekreterare Ingela Thalén inte vågar tro på föräldrarna. Nej, i stället för att låta föräldrarna själva välja vilken omsorg som passar barnen bäst, vill hon se till att barn får en möjlighet till en trygg uppväxt med stöd av en plats i barnomsorgen.

Arvet från Myrdal går visst aldrig ur. Det är Göran Persson och Ingela Thalén som vet bättre hur barn uppfostras än föräldrarna själva. Barnen ska visst skyddas från föräldrana genom att med ekonomiska medel tvinga på en dagisplats till alla barn.

Vad som behövs är mer tid för barnen. Därför vill vi införa ett vårdnadsbidrag som innebär

• Vårdnadsbidrag utges för barn som har fyllt ett men inte tre år. Fullt vårdnadsbidrag motsvarar tio procent av prisbasbeloppet enligt lagen om allmän försäkring (för närvarande 3 640 kronor per månad). Bidraget reduceras i tre steg om det kombineras med annan offentligt subventionerad barnomsorg.
    • Rätten till hel tjänstledighet för vård av barn förlängs från ett och ett halvt till tre år från barnets födelse.
    • Vårdnadsbidraget är skattepliktigt och alla barnomsorgskostnader avdragsgilla för barn mellan 1-3 år, maximalt upp till vårdnadsbidragsbeloppet (36 400 kronor per år).