• Årsmöte med seniorförbundet

Onsdagen den 13 januari hade kristdemokraternas seniorer ett möte på RIA i Värnamo. Mötet besöktes av sjukhuschef Carmen Gustafsson och sångaren Peter Johnsson. Det var också val av arbetsgruppens ledamöter.

Arbetsgruppen har bestått av fem ledamöter: Ordförande Herrmy Nenkert, sekreterare Maj Davidsson, kassör Doris Svensson, studieledare Ingegerd Rubensson och Kjell Johansson. Dessa omvaldes, men eftersom man beslöt att utöka arbetsgruppen till sju ledamöter blev det även nyval av Maj-Britt Israelsson och Maj-Gun Alvin.

En studiecirkel om det friska åldrandet presenterades av Ingegerd Rubensson och som det finns ett stort intresse för det skall en studiecirkel påbörjas den 11 februari.

Ett uttalande antogs om busstrafiken här i stan och ett par motioner tillstyrktes. En handlade om att slå vakt om biblioteken och att aktualisera tillsättande av en äldreombudsman. Det är ju särskilt aktuellt i år eftersom det är utlyst till ett äldreår. Tandvårdsförsäkringen för de äldre är också något som man skall titta på, eftersom kostnaderna är ett stort problem för många äldre.

Peter Johnson spelade och sjöng till gitarr medan man serverade kaffe. Sedan fick vi besök av Carmen Gustafsson, nuvarande chef för både sjukhuset och primärvården. Hon talade om situationen på sjukhuset. Vi har ett bra sjukhus, men vi har brist på läkare. Trots att man nu har fått ekonomiska möjligheter att anställa fler, så är inte situationen helt tillfredsställande. Hon fick svara på en del frågor som berörde Svalan, vård i livets slutskede. Man var bekymrad över att man har en försämrad läkarmedverkan. Tidigare hade man tre besök i veckan, nu var det endast två. Den personal som arbetar där ville ju göra ett så bra jobb som möjligt, men eftersom man var beroende av läkarmedverkan så upplevde man det som problem. Det handlar verkligen om svårt sjuka människor och då upplevdes situationen som svår. Carmen Gustafsson sade att hon ville prioritera hemsjukvården och nu får man ett resursteam. Läkare och sjuksköterskor som också skall se över äldreboendet, vilket naturligtvis också är behjärtansvärt, men man måste vara försiktig så att man inte slår sönder något som har blivit så uppskattat av både anhöriga och sjuka som Svalan.

Motioner till kristdemokratiska seniorförbundets årsmöte i Stockholm

Rör inte biblioteket

150 bibliotek har dragits in i Sverige under en kort tid. Det kan innebära stora svårigheter för särskilt äldre människor.

För de som brukar låna böcker och läsa olika författare och genom det kunna följa med vad som händer på kulturens område blir det en markant försämring av utbudet om man inte har möjligheter att uppsöka ett bibliotek.

Svårigheter att köpa böcker finns också eftersom de kostar för mycket om man är äldre och bara har sin pension att leva på.

Rör inte heller bokbussarna som är till stor glädje för landsbygdens befolkning. Mottot att hela Sverige skall leva hoppas vi ska gälla även möjligheten att få läsa en bok.

Motionen tillstyrktes och skall skickas vidare till Seniorförbundets årsmöte.