• Christer Fjordevik till Europaparlamentet?

Kristdemokraternas nomineringskommitté inför Europaparlamentsvalet föreslår att Christer Fjordevik, ordförande för den kristdemokratiska gruppen i Värnamo kommunfullmäktige, ska stå på nionde plats på valsedeln till Europaparlamentet.

Anders Wijkman ska toppa listan följd av Ingrid Näslund, riksdagsledamot, Holger Gustafsson, riksdagsledamot, Helena Halldorf-Romero, pol mag, och Lennart Sacrédeus, gymnasielärare. Listan kommer att fastställas av partifullmäktige den 26 februari 1999. Nomineringskommittén har arbetat med att ta fram en lista till EU-valet i juni. Intresset i partiet har varit stort. Cirka 150 namn har totalt nominerats.

Värnamobon Christer Fjordevik vill arbeta för att ett ökat samarbete och utbyte kommer till stånd inom utbildnings- och forskningssektorn i Europa. Att driva frågor om rättvisa, solidaritet inom EU och med tredje världen känner han som mycket angeläget. Christer vill också lyfta fram frågan om öppenhet, det vill säga att offentlighetsprincipen ska gälla inom EU. Han känner också mycket för östutvidgningen för att bevara och stärka freden samt utökat samarbete för att bekämpa droger och kriminalitet. Christer har deltagit i flera arbetsgrupper på europanivå inom kyrkans ram.

Uppdatering

Vid Kristdemokraternas extra partifullmäktige den 26 februari antog partiet förslaget till valsedel och valplattform inför valet till Europaparlamentet den 13 juni 1999