• Kristdemokraterna positiva till IT, skyltar och försiktig naturgasanvändning

Arnold Carlzon, Kristdemokraterna Värnamo.

Vid Värnamo kommunfullmäktiges sammanträde 1999-02-25 lämnade avdelningsordförande Arnold Carlzon in en interpellation om utbudet av datarelaterad media på biblioteket. En två och ett halvt år gammal motion om upplysande skyltning besvarades också. Svar fick även de som undrar över Kristdemokraternas inställning till en naturgasledning genom Värnamo kommun.

Arnold Carlzons interpellation besvarades av kulturnämnden ordförande Raymond Pettersson (c), som höll med om att bibliotekens ambitionsnivå inom IT-området behöver höjas. Carlzon var även uppe och uttryckte sitt stora missnöje med att bara två partier ska kunna ersätta miljöpartiet, medan alla partierna ska kunna ersätta de andra, enligt beslutet om nya turordningstegler för ersättare i kommunfullmäktige och nämnder.

Den 19/6 1996 lämnade Christer Fjordevik och Gunnel Youngström in en motion om att skylta upp Värnamo stad. Det skulle kunna hjälpa både nyinflyttade och turister att orientera sig lättare. Nu har kommunfullmäktige beslutat att bifalla motionen och låta Tekniska kontoret sätta upp skyltar på lämpliga platser.

Vid sammanträdet passade kristdemokraterna även på att förtydliga sin inställning i naturgasfrågan. Bengt Sandolf uttryckte den som att vi är försiktigt positiva till en begränsad naturgasintroduktion i Värnamo kommun. Kristdemokraterna är i och för sig klart emot en storskalig introduktion av naturgas i Sverige och grundinställningen är att det är lika angeläget att fasa ut fossila bränslen, alltså även naturgas, som att avveckla kärnkraften. I Värnamo kommun vill vi dock inte lägga konkurrensbegränsande hinder i vägen för de företag som behöver naturgasen i sin produktionsprocess och som ersätter olja med naturgas. Men att kommunen skulle börja använda sig av naturgas är uteslutet, vi har ju ett kretsloppsprogram att följa. även Gunnar Crona tryckte hårt på att vi inte skulle säga nej i detta skedet.

Interpellation till Kulturnämndens ordförande

Öka utbudet av datarelaterad media på biblioteket

Under 1998 har ett stort antal Värnamobor fått en dator via personalköp. Dock saknar många möjlighet att utnyttja datorernas kapacitet p.g.a. bristande kunskap. Här kan biblioteket fylla en mycket viktig roll genom att köpa in bra böcker men framför allt bra utbildningar på CD-rom och video. Tyvärr har inte detta skett i tillräckligt stor omfattning, vilket innebär att Värnamo inte till fullo utnyttjar de möjligheter personalköpet skapar.

Jag undrar därför vad kulturnämndens ordförande anser om detta:

• Anser du att bibliotekets inköp av databöcker, utbildningsvideo och CD-skivor är tillräcklig?
    • Anser du att biblioteket har marknadsfört sitt utbud av datarelaterad media tillräckligt?
    • Avser du ta initiativ till att biblioteket följer med i utvecklingen och ytterligare utökar sitt utbud av databöcker, utbildningsvideo och utbildnings-CD?

Kulturnämndens ordförande Raymond Pettersson (c) svarar (sammanfattning)

Nej, inte för närvarande. Vi är dock beredda att köpa in de titlar som låntagarna efterfrågar.
    Nej, inte speciellt. Vi hoppas att det nya biblioteket ska bli en nystart. Informationen om bibliotekets hela utbud har nu lagts ut på Internet, via kommunens hemsida. Därmed kan den enskilde låntagaren söka efter litteratur från hemmet. Inom det närmaste året hoppas jag också att det ska vara möjligt att kunna reservera litteratur och om möjligt kunna avhämta den vid det lokala biblioteket eller bokbussen.
    Ja. Genom det nya biblioteket och höjningen av anslaget till kulturnämnden kommer vi att kunna höja ambitionsnivån inom bl a IT-området. Under nästa år kommer det Windowsbaserade Book-IT att ersätta nuvarande söksystem vid biblioteken inom kommunen. On-lineuppkoppling av biblioteksfilialerna är angeläget.