• Avskriv skulderna för världens fattigaste

Vi kristdemokrater anser att Sverige aktivt bör bidra och verka för att också andra länder tar sitt ansvar för en generösare skuldavskrivningspolicy. Det kan med fördel ske genom EU-samarbetet men även i andra internationella fora. Vi kommer även fortsättningsvis att vara drivande, nationellt och internationellt, i skuldavskrivningsfrågan.

Vid sitt riksting, som hölls i Linköping 1-3/7, beslöt kristdemokraterna att anta ett uttalande om skuldavskrivning för världens fattigaste länder. Detta som ett svar på en motion från Herrmy Nenkert, Värnamo. Motionen tar upp problemet att i takt med att de fattigaste ländernas skulder stiger räcker biståndet inte ens till för att betala räntorna.

Vid rikstinget blev Alf Svensson som väntat omvald till partiledare och ett stort steg togs på vägen mot nya stadgar. Rikstinget behandlade vidare 173 motioner, varav ytterligare en från värnamoavdelningen. Kristdemokraternas ledamöter i miljö- och byggnämnden hade lämnat en motion om åtgärder för att höja luftkvalitén i innerstäderna, som rikstinget ansåg besvarad.