• Fyra värnamobor på Kristdemokraternas kommundagar och extra riksting i Karlstad

Arnold Carlzon, Kristdemokraterna Värnamo.

Den 28-29 januari samlas mer än 800 kristdemokrater på Kristdemokraternas kommundagar i Karlstad. Kommun- och landstingspolitikerna har ett smörgåsbord av intressanta föreläsningar att välja på. På lördagen hålls ett extra riksting för att partiet skall ta ställning till ett svenskt medlemskap i EMU.

Partiets kommundagar betyder mycket för mig som kommunpolitiker, säger kristdemokraternas ordförande Arnold Carlzon. Det ger inspiration och det är väldigt roligt att träffa så många kristdemokrater från hela landet. Från Värnamo deltar även Christer Fjordevik, Håkan Johansson, Margareta Lindahl och Ingegerd Rubensson.

Under hösten har Kristdemokraterna i Värnamo haft en studiecirkel om EMU, tillsammans med ytterligare 3 000 kristdemokrater i cirka 200 studiecirklar, för att förbereda sig inför det extra rikstinget. Studiehäftet Innanför eller utanför? trycktes upp i 2 700 exemplar som tog slut på nolltid. Det är ungefär samma upplaga som socialdemokraternas studiehäfte när de gick igenom samma process ungefär samtidigt. Detta talar för att beslutet vid Kristdemokraternas extra riksting i Karlstad kommer att ha en stark förankring bland medlemmarna. För detta talar även det stora antalet rikstingsdeltagare. Mer än 900 deltagare beräknas närvara under riksmötets öppnande, vilket innebär att arrangörerna tvingas öppna ett extra konferensrum med storbilds-TV.

Arbetet i studiecirklarna har mynnat ut i 71 remissvar, vilka har legat till grund för partistyrelsens förslag till rikstinget att partiet ska verka för att en folkomröstning i EMU-frågan genomförs under hösten 1992 och att även verka för ett svenskt medlemskap i EMU. Detta anser även jönköpingsdistriktets ombud till Kristdemokraternas extra riksting i Karlstad den 29 januari. Vid deras samling för att diskutera partistyrelsens förslag till beslut i EMU-frågan blev det en lång diskussion som avslutades med en öppen röstförklaring, då det framkom det att en majoritet av länets 35 ombud är positiva till ett svenskt deltagande i EMU:s tredje fas och att beslutet skall föregås av en rådgivande folkomröstning.