• Positivt att staten satsar på Vandalorum

Boken intar en särställning som kunskapskälla och bärare av vårt kulturarv. Att stimulera till läsning är en uppgift både för föräldrar, far- och morföräldrar och för alla som i sitt yrke kommer i kontakt med barn. Staten borde bidra till att göra böcker mer lättillgängliga genom att sänka bokmomsen från 25 till 6 procent.

Det sade Inger Davidson, kristdemokraternas 1:e vice ordförande och ordförande i Riksdagens kulturutskott, på måndagen i samband med ett besök i Värnamo. Inger Davidson anknöt i sitt tal till den gamla Arne Tammer-sloganen Ge mig en kvart om dagen…

Ge ditt barn en kvarts högläsning om dagen, och en ny värld kommer att öppna sig för barnet. Det blir en källa till glädje hela livet, sade Inger Davidson, och uppmanade till en landsomfattande läskampanj med det innehållet med barnavårdscentraler, bibliotek, frivilligorganisationer, förskolor, skolor och enskilda som medverkande.

Sverige har högst bokmoms i världen. Det är dags att ändra på det. Kristdemokraterna har anslagit medel för en sänkning från 25 till 6 procent i sitt budgetförslag i riksdagen. Nu väntar vi på att regeringen ska komma till skott.

Under måndagen fick Inger Davidson bland annat en presentation av museiprojektet Vandalorum och besökte Bruno Mathsson-museet samt Smålands konstarkiv.

Det är tillfredsställande att kunna konstatera att museiprojektet Vandalorum tagit ett kliv framåt i och med att det nu är klart att staten kommer att finansiera en del av satsningen, sade Davidson.