• Ett år kvar till valet

Idag sparkade Kristdemokraterna Värnamo igång valrörelsen på allvar. För att uppmärksamma stadsvandrarna på att det bara är ett år kvar till ordinarie val till riksdag, landstings- och kommunfullmäktige genomförde man en manifestation i länets städer, bland annat Värnamo.

Dagen började med flygbladsutdelning och lottförsäljning på Bruno Mathsons plats i Värnamo. Eftersom det var Långlördag och vackert väder var centrum fullt av köpglada människor. Musikkåren Lyran och Drillflickorna marscherade, vilket gav en festlig inramning till det kristdemokratiska uppmärksammandet av att det nu bara är ett år kvar till nästa val, frånsett valet till kyrkofullmäktige som ju äger rum imorgon.

Den länsomfattande manifestationen fortsatte på Hoppets torg i Jönköping, där partiordförande Alf Svensson talade. Där fanns även fika och möjlighet att skjuta mål på HV71:s målvakt. Vid manifestationen på Hoppets torg släppte Kristdemokraterna även en mängd ballonger efter att distriktets ordförande, riksdagsledamoten Maria Larsson, hade talat och hedrat offren vid World Trade Center, New York City, med en tyst minut.

Efter aktiviteterna på Hoppets torg fortsatte jönköpingsdistriktets kristdemokrater med en kräftskiva där partiordförande Alf Svensson och Kristdemokraternas gruppledare i Riksdagen, Göran Hägglund, drog upp riktlinjerna inför året som återstår fram till valet 2002. De som deltog vid kräftskivan fick även chansen att gissa valresultatet nästa år och stämma in i allsång ledd av de kristdemokratiska kommunalråden i Jönköpings län – i sanning ett unikt ögonblick i världshistorien.