• Riksdagsvittring för Fjordevik

Det är briljant att av de sex första namnen på Kristdemokraternas riksdagslista kommer hälften från Gnosjöregionen! kommenterade Arnold Carlzon resultatatet av jönköpingsdistriktets nomineringsstämma. På fjärde plats, direkt efter de nuvarande riksdagsledamöterna från länet, Alf Svensson, Göran Hägglund och Maria Larsson, märks en ung IT-företagare från Tranås – Johan Broman, 26 år.

Kristdemokraternas jönköpingsdistrikt höll sin nomineringsstämma inför valen till Riksdagen och landstingsfullmäktige på Södra Vätterbygdens folkhögskola i Jönköping under fredagskvällen. Vid stämman fastställdes riksdagsvalsedeln, som har Christer Fjordevik från Värnamo på sjätte plats. Den spekulativt lagde inser att vid ett framgångsrikt val för Kristdemokraterna och en borgerlig valseger kommer troligen Alf Svensson, Göran Hägglund och Maria Larsson att återfinnas i Regeringen. Då blir Christer Fjordevik riksdagsledamot! säger Arnold Carlzon, ordförande för Kristdemokraterna Värnamo och ledamot i nomineringskommittén, med ett nöjt leende.

Nomineringskommittén har målmedvetet satsat på att få med unga kandidater på valsedlarna, fortsätter Carlzon. På riksdagslistan är t ex fyra av kandidaterna under 30 år. Snittåldern på listorna har sänkts rejält. Målsättningen i valet är att var fjärde röst i länet ska vara en röst på Kristdemokraterna, vilket ger nya mandat i både riksdag och landsting.

Riksdagslistan toppas naturligvis av partiordföranden Alf Svensson från Gränna och fortsätter med Göran Hägglund, Bankeryd, Maria Larsson, Gnosjö, Johan Broman, Tranås, Lise-Lotte Jonasson, Hestra och Christer Fjordevik, Värnamo.

Landstingsvalsedlarna för Värnamo/Vaggeryd toppas av Stefan Thorsén, Värnamo, Marianne Andersson, Skillingaryd, Arnold Carlzon, Värnamo, Monica Dahlgren, Värnamo och Onny Rydén, Vaggeryd.

Presentation av toppkandidaterna på riksdagslistan

1. Alf Svensson, Gränna.
    Född 1938, partiledare, riksdagsledamot sedan 1991.
    e-post: alf.svensson@kristdemokraterna.se
    2. Göran Hägglund, Bankeryd.
    43 år och gruppledare i riksdagen, riksdagsledamot sedan 1991. Idrottsintresserad med Degerfors IF som favoritlag i fotboll, HV 71 i ishockey. Musikaliskt blir det mycket jazz blandat med lika delar rock och opera.
    e-post: goran.hagglund@kristdemokraterna.se
    3. Maria Larsson, Gnosjö.
    Av den klassiska årgången 1956. Övergav lärarjobbet för att 1998 bli riksdagsledamot. Har jobbat med arbetsmarknads- och utbildningsfrågor i riksdagen. Livet får guldkant av samvaro med familj och vänner, ett teaterbesök, en jazzkonsert, en god bok och en läcker kaka till kaffet! Samlar på gnosjöanda som jag också försöker dela ut.
    e-post: maria.larsson@kristdemokraterna.se
    4. Johan Broman, Tranås.
    26 år och egen företagare inom it och telefoni. Ledamot i kommunfullmäktige i Tranås sedan 1998 och ordförande i kultur- och fritidsnämnden. Musik är ett stort fritidsintresse, sjunger bl. a i kör. Samlar på namnbrickor som man får vid konferenser och liknande samlingar. Missar inte ett avsnitt av Rederiet och syr sina egna gardiner.
    e-post: johan.broman@kristdemokraterna.se
    5. Lise-Lotte Jonasson, Hestra.
    46 år och arbetar som utvecklingsledare i Gislaveds kommun. Tog våren 2001 en Fil.magexamen i ledarskap och organisation. Är ledamot i landstingsfullmäktige och kommunfullmäktige. Promenerar gärna i skogen på fritiden.
    e-post: lise-lotte.jonasson@kristdemokraterna.se
    6. Christer Fjordevik, Värnamo.
    Född 1945, präst i Svenska kyrkan i Värnamo, teologie doktor och forskare inom diakonik. Sedan 1989 ordförande för Barn- och Utbildningsnämnden i Värnamo kommun. Är just nu särskilt intresserad av tjeckiska författare, som jag tycker odlar en särskild humor, inte minst när de driver med det gamla kommunistiska systemet. Brukar säga att jag är intresserad av trädgård, men det vågar jag inte i år, eftersom jag varken har hunnit med mitt trädgårdsland eller växthus.
    e-post: christer.fjordevik@kristdemokraterna.se