• Poliskrisen hotar rättssäkerheten

Ragnwi Marcelind, Kristdemokraternas rättspolitiska talesperson, utanför valstugan i Värnamo. (Foto: Håkan Johansson)

Måndagen den 19 augusti besökte Ragnwi Marcelind, Gävle, valstugan på Flanaden i Värnamo för att dela med sig av sitt recept för ett Värnamo med trygghet. Ragnwi Marcelind är Riksdagsledamot och en av Kristdemokraternas rättspolitiska talespersoner.

– Poliskrisen är ett allvarligt hot mot rättssäkerheten! Polisens uppgifter privatiseras och rättssäkerheten säljs ut, som en följd av socialdemokraternas passivitet och brist på ansvar. En stor del av Sveriges geografiska yta kan inte få bli laglöst land! Det är inte rimligt att sju polisstationer i Jönköpings län håller sommarstängt! Det sa Ragnwi Marcelind, riksdagsledamot och rättspolitisk talesperson för kristdemokraterna, när hon på måndagen besökte Värnamo.

En av samhällets grundläggande skyldigheter är att garantera sina medborgare trygghet. Kristdemokraterna föreslår därför att utbildningstakten av riktiga poliser ökar. Målet ska vara att det år 2007 finns minst 19 000 utbildade poliser, en ökning med drygt 3 000 poliser jämfört med dagens antal.

Anslagen till polis, åklagare, domstolar och kriminalvård ska höjas med en miljard per år för att utbilda fler poliser, förebygga brott och hjälpa kriminella att bryta sin brottsliga bana. Kristdemokraterna tror inte i första hand att strängare straff är lösningen på brottslighet men vi vill vara tuffa mot kriminalitetens orsaker. Vi vill arbeta brottsförebyggande genom att värderingar blir införlivade redan från barnsben. Vi vill ha tidiga insatser, snabbare behandling och rehabilitering samt speciella jour- och ungdomsdomstolar för att komma tillrätta med unga brottslingar.

Vi motsätter oss kraftfullt att ersätta poliser med ordningsvakter vilket vi tror skapar en andra klassens poliser vilket är oacceptabelt. Istället för att skapa ”nya” poliser borde regeringen öka utbildningstakten av riktiga poliser.

Polisen ska finnas tillgänglig. Trots att många brott begås under sommartid, tvingas polisen stänga flera stationer på sommaren. Människor ska inte behöva känna sig otrygga sa Marcelind.