• Vårdgaranti att lita på

Stig Nyman, kristdemokratiskt sjukvårdslandstingsråd från Stockholm. (Foto: Kristdemokraterna)

Torsdagen den 29 augusti besökte sjukvårdslandstingsrådet Stig Nyman, Stockholm, Värnamo sjukhus och Kristdemokraternas valstuga på Flanaden. Stig Nyman är landstingsråd i Stockholms läns landsting och ansvarig för sjukvården. Han är vidare ordförande i Kristdemokraternas Seniorförbund.

Socialdemokraterna vacklar nu angående löftet om en vårdgaranti. Socialminister Lars Engqvist har utlovat en vårdgaranti från och med 2003 – men nu ställer statsminister Göran Persson upp ett antal förbehåll. I Stockholms län kan patienterna känna trygghet i att vårdgarantin redan finns – och kommer att finnas kvar så länge Kristdemokraterna styr. Det sade Stig Nyman, kristdemokratiskt sjukvårdslandstingsråd, när han besökte Värnamo på torsdagen.

Socialdemokraternas löfte i början av veckan skulle innebära 20 miljarder kronor i tillskott till vården. En dag senare hade den summan justerats till 10 miljarder kronor. Min gissning är att det blir med det löftet som det blivit med andra löften de fyra senaste åren – löftespaketet blir tomt prat.

För oss kristdemokrater är det en självklarhet att det ska finnas en vårdgaranti man kan lita på. För äldre och handikappade är vårdgarantin ett mycket viktigt instrument för att man ska kunna känna trygghet i att vården ska ges i tid, avslutade Stig Nyman (kd) sitt uttalande.

Sanningen om Stockholm

Läs mer om den politik som Kristdemokraterna har fört i Stockholms läns landsting och Stockholms stad och jämför det med den politik som Socialdemokraterna förde tidigare:

pdf, Adobe [Sanningen om Stockholms läns landsting]

pdf, Adobe [Sanningen om Stockholms stad]