• Kristdemokraternas nämndnomineringar 2003-2006

Christer Fjordevik är Kristdemokraternas kandidat till posten som kommunstyrelsens förste vice ordförande. Eftersom partiet är näst största majoritetsparti sedan valet är det självklart att vår kommunalrådskandidat tar hand om den posten, säger Arnold Carlzon som har förhandlat för Kristdemokraterna.

Sedan den nya fullmäktigemajoritetens förhandlingsgrupp har enats om ny nämndorganisation och fördelningen av presidieposter har Kristdemokraterna utsett sina kandidater. Detta skedde vid det senaste styrelsemötet den 11 november. Efter att ha kompletterat, enligt styrelsens uppdrag, kan nomineringskommittén nu presentera en komplett lista. Enligt förhandlingsgruppens överenskommelse får Kristdemokraterna alltså hand om kommunalrådsposten som förste vice ordförande i kommunstyrelsen. Man får även ordförandeansvaret i de föreslagna nyinrättade omsorgs- och medborgarnämnderna och i Värnamo energi AB. Vidare får man hand om posten som förste vice ordförande i ytterligare tre nämnder och en plats i Barn- och utbildningsnämndens presidium.

Nedan följer en lista med Kristdemokraternas nomineringar till styrelser och nämnder under perioden 2003-2006. Det slutliga beslutet om ny nämndorganisation fattas av kommunfullmäktige den 28 november. Ledamöterna beslutas vid kommunfullmäktiges sammanträde den 12 december.

Nämnd Ordinarie ledamot Anm Ersättare
    Kommunstyrelsen Christer Fjordevik 1 v ordf Håkan Johansson
    Barn- och utbildningsnämnden Robert Tedenby AU Leif Bäckrud
    Anders Magnusson Irene Forsell
    Evangeline Eriksson Anita Mårtensson
    Omsorgsnämnden Lars-Åke Egerbo ordf Margareta Svensson
    Margareta Lindahl Bertil Malmborg
    Medborgarnämnden Arnold Carlzon ordf Frida Colvås
    Tekniska nämnden Per-Gunnar Dahlgren Lena Freij
    Stig Claesson Per-Åke Ericsson
    Miljö- och stadsbyggnadsnämnden Håkan Johansson 1 v ordf Lennart Swerlander
    Fritidsnämnden Ibrahim Candemir Samuel Sunesson
    Kulturnämnden Kerstin Sneath Ewa-Karin Westman
    Värnamo Energi AB Gunnar Crona ordf
    Finnvedsbostäder Xhilda Bushati Lars-Evert Jonsson
    Kommunrevisionen Donald Crona 1 v ordf Hans Bengtsson
    Valnämnden Ann-Britt Englund Jörgen Robertsson
    Kommunfullmäktige Gunnar Crona 1 v ordf

Förutom dessa nomineringar till nämnder och styrelser föreslår Kristdemokraterna Värnamo att Christer Fjordevik får ansvaret för den nyinrättade posten som överförmyndare. Vidare nominerar man Christer Fjordevik och Håkan Johansson som representanter i Kommunförbundets länsmöte, med Margareta Lindahl och Arnold Carlzon som ersättare. Alf Svensson nomineras som nämndeman i tingsrätten och Lena Freij
    föreslås som representant i stiftelsen Solgården.