• Etikdag med Stefan Einhorn

Stefan Einhorn (Foto: Privat)

Kristdemokraterna Värnamo arrangerade i dag en etikdag med professorn och författaren Stefan Einhorn. Vid två olika föreläsningar fokuserade Stefan på medicinsk etik och vardagslivets etik inför sammanlagt närmare 300 åhörare i konferenscentret Arken, Värnamo.

Många gånger varje dag ställs vi inför etiska dilemman. Hur vi handlar i dessa situationer bestäms bland annat av vilka principer vi styrs av. Det finns ett otal principer och Stefan nämnde några exempel som människovärdes-, livsvärdes-, hälso-, integritets-, autonomi-, rättvise-, solidaritets-, behovs- och kostnadseffektivitetsprincipen.

Det går inte att styras av alla principer utan vi måste koncentrera oss på några. Den Gyllene regeln är en bra princip, menade Stefan, och utvecklade den att täcka inte bara vårt handlande utan också vårt bemötande av andra. När vi inte handlar etiskt skyller vi på tidsbrist, att vi är offer för systemet, nånannanismen, det vill säga inte vårt ansvar, men det kan också vara så enkelt som att vi brister i empati.

Vi har alla utrustats med etiska verktyg. De etiska principerna, vårt förnuft, vårt samvete, empati och medmänniskor är sådana. Inte minst det sistnämnda, att fråga sin medmänniska till råds, menade Stefan är ett verktyg som allt för sällan används. Etiken är särskilt viktig idag eftersom vår tid är en brytningstid och avståndet mellan den normativa etiken – det jag vill göra, och den deskriptiva etiken – vad jag gör, har ökat. Det etiska tänkandet och handlandet måste genomsyra hela vårt samhälle på alla nivåer. Det är en väg till framgång, menade Stefan.