• Mitt Europa tar krafttag mot den ökade brottsligheten!

Lisbeth Rydefjärd, sjättenamn på Kristdemokraternas lista i valet till Europaparlamentet den 13 juni

Lisbeth Rydefjärd från Bottnaryd, som är sjättenamn på Kristdemokraternas lista i valet till Europaparlamentet den 13 juni, besökte Värnamo den 21 maj. Under sitt besök samtalade hon med förbipasserande värnamobor och berättade om sina hjärtefrågor – ett tolerant Europa utan droger och kampen mot den internationella brottsligheten.

Samhällsklimatet har i flera avseenden blivit hårdare. Nationell polis, tull och rättsväsende för ofta en ojämn kamp mot kriminaliteten, som alltid rört sig över nationsgränser. Tullens narkotikabeslag blir bara större samtidigt som resurserna till tull och polis har skurits ned vid flera tillfällen under regeringssamarbetet mellan socialdemokrater, miljöpartister och vänsterpartister. Detta är oacceptabelt! sade Lisbeth Rydefjärd vidare.

Den ökande öppenheten i Europa ställer nya och ökade krav på effektiva metoder för att bekämpa den allt mer lättrörliga brottsligheten. Därför anser Kristdemokraterna att det är nödvändigt att stärkas det polisiära och rättsliga samarbetet på EU-nivå. Kampen måste föras på flera fronter:

Polissamarbetet måste stärkas!

• Allvarliga gränsöverskridande brott, framför allt människo- och narkotikahandel, penningtvätt och terrorism ska straffas likvärdigt i alla EU:s medlemsländer för att undvika att de kriminella nätverken utnyttjar eventuella luckor i lagstiftningen.
    • Det europeiska polissamarbetet (Europol) bör stärkas och demokratiseras – inte läggas ner som Miljöpartiet och Vänsterpartiet vill.
    • Särskilda satsningar på polis- och rättsligt samarbete måste göras i de nya medlemsländerna i Öst- och Centraleuropa samt i grannländerna i Öst och på Balkan. Detta framförallt därför att kriminalitet ofta frodas i ekonomiskt och rättsligt svaga länder.

Det rättsliga samarbetet måste utvecklas ytterligare!

• Vi vill – som enda svenska Riksdagsparti – inrätta ett europeiskt åklagarämbete, som ges möjlighet att utreda, lagföra och väcka åtal för brott som berör flera EU-länders ekonomiska intressen eller bedrägerier med EU-medel.
    • Harmonisera delar av straffrätten så att inte rättsliga hinder försvårar eller omöjliggör brottsutredningar.