• Härstedts och Pagrotskys förslag luktar skämt valfläsk

Stefan Attefall, Jönköping, Kristdemokraternas gruppledare i Riksdagen

Stefan Attefall från Jönköping, Kristdemokraternas gruppledare i Riksdagen, besökte Kristdemokraternas i Värnamo final på valrörelsen till Europaparlamentet lördagen den 12 juni. På Flanaden talade han om vikten av att gå och rösta imorgon, den 13 juni, och framför allt att ge Sverige en starkare röst i Europa – en Kristdemokratisk röst. Han gick även till attack mot Härstedt och Pagrotskys förslag att sänka alkoholskatterna – åtminstone spritskatten.

Regeringens alkoholinförselutredare Kent Härstedt sade igår att det av allt att döma blir sänkta spritskatter. Även näringsminister Leif Pagrotsky har under ett torgmöte i Norrbotten sagt att det troligen blir skattesänkningar på alkohol. Nu går tydligen socialdemokratisk skam på torra land.

Det sade Stefan Attefall, Kristdemokraternas gruppledare i Riksdagen, i valfinalen i Värnamo på lördagen.

Att folkpartiet har gett upp inför alkoholfloden har blivit tydligt i denna valrörelse. Och att moderaterna gett upp för länge sedan är välkänt. Men att nu även Leif Pagrotsky går ut och talar om skattesänkningar så här i valrörelsens slutskede, ja det är dramatiska nyheter. Om det bara är skämt valfläsk eller en permanent uppgiven hållning till alkoholen återstår att se, men det är hur som helst mycket upprörande. Tydligen har inte Pagrotsky och Härstedt lyft blicken över Östersjön till Finland och insett vilka typer av konsekvenser sådana här åtgärder får i samhället.

Vad gäller Härstedts förslag att endast sänka spritskatten – och inte skatten på vin och öl – får inget stöd från folkhälsoinstitutets chef Gunnar Ågren. Förslaget är helt fel väg att gå och skulle göra fler människor till alkoholister, enligt Ågren. Inte heller tullen ger något stöd till förslaget, enligt lunchekot. Jan Hedlund, tillförordnad chef för tullens gränsskydd i Skåne, menar att de senaste beslagen i huvudsak är öl och vin och inte sprit.

Tyvärr är detta ett bevis på socialdemokraternas utveckling inom alkoholpolitiken de senaste åren. Regeringen är ansvarig för att inte hårt och konsekvent ha drivit kravet på att Sverige – eller alla EU-länder som så önskar – skall ha rätt till stränga införselregler. Dessutom anser vi att Sverige hårdare bort verka för höjda minimiskatter på alkohol i hela Europa.

200 000 barn lever med minst en alkoholiserad förälder. Omkring en femtedel av alla patienter som tas in i akutsjukvården har alkoholproblem. Inom den psykiatriska sjukvården är andelen alkoholfall omkring 40 procent. Mellan 5 000 och 7 000 personer dör varje år av alkoholmissbruk. Så här kan det inte forsätta. När situationen är så allvarlig kan naturligtvis inte Sverige överge sin klassiska alkoholpolitik för att övergå till någon form av alkoholliberalism.

Varken socialdemokraterna, folkpartiet eller moderaterna tar sitt ansvar. Kristdemokraterna förordar att Sverige ensidigt inför egna regler för införsel av alkohol och därmed återgår till att ha en liter sprit, fem liter vin och 15 liter öl som införselkvot. Och inte som idag, att varje svensk kan ta med tio liter starksprit, 90 liter vin och 130 liter öl. Dessutom verkar vi för höjda minimiskatter på alkohol inom hela EU. De väljare som bryr sig om den allvarliga situationen som alkoholfloden har skapat bör lägga sin röst på Kristdemokraterna imorgon, säger Stefan Attefall.