• Kristdemokraterna största borgerliga parti i Värnamo

Arnold Carlzon, Kristdemokraterna Värnamo (Foto: Fotograf Mäster Olof)

Den positiva trenden fortsätter. Om söndagens val till Europaparlamentet hade gällt kommunfullmäktige så hade Kristdemokraterna varit största borgerliga parti i Värnamo kommun. Vi har synts på sta’n och samtalat med väljarna, förklarar Arnold Carlzon, ordförande för Kristdemokraterna Värnamo, det positiva valresultatet.

15,8 % av värnamoborna röstade på Kristdemokraterna i valet till Europaparlamentet igår, enligt valmyndighetens valnattsrapportering. Det gör Kristdemokraterna till det största borgerliga partiet i Värnamo kommun. Sedan föregående val till kommunfullmäktige innebär det en ökning med 0,5 procentenheter. I förra eu-valet, 1999, fick Kristdemokraterna visserligen 19,3 % av rösterna, men då var Christer Fjordevik, Värnamo, med på valsedeln som lokal kandidat. De senaste valen har Kristdemokraterna noterat en ökande tendens i andelen värnamoröster.

Kristdemokraternas valnattsresultat i Värnamo är dessutom det tionde bästa för Kristdemokraterna i landet, enligt Valmyndighetens hemsida.

Detta är resultatet av många människors långa, uthålliga och synliga arbete, säger Arnold Carlzon som är ordförande för Kristdemokraterna i Värnamo kommun. Bara under valrörelsemånaden har vi stått i Storgatsbacken varje onsdag, fredag och lördag för att samtala med väljarna. Vi har dessutom haft flera besök av kandidater, ja till och med vår partiledare Göran Hägglund har varit här, och vi har fått positiv uppmärksamhet i massmedia. Ett stort tack till alla engagerade medlemmar och andra som har hjälpt till med valarbetet, avslutar en nöjd Arnold Carlzon.

Läs mer om våra valresultat

Valnattsresultat i 2004 års val till Europaparlamentet från Valmyndighetens webbplats:
    [http://www.val.se/val/ep2004/resultat/valnatt/table_0683K.html]