• Vi behöver ta fighten om värdefrågorna!

Mats Odell - Kristdemokraternas 2:e vice ordförande

Mats Odell – Kristdemokraternas 2:e vice ordförande

Under sitt tal vid Jönköpingsdistriktets höststämma i Värnamo talade Mats Odell, Kristdemokraternas 2:e vice ordförande, bland annat om vårt behov av värden.

Vi behöver analysera det amerikanska valet. De värderingar som ständigt baktalas i media och kulturdebatt lever faktiskt hos oss också. Jag tycker att det är dags för en kristdemokratisk offensiv i värderingsfrågor i vid mening. Det sade Mats Odell, andre vice partiordförande för Kristdemokraterna, när han talade för Kristdemokraternas distriktsstämma i Värnamo på lördagen.

Presidentvalet i USA var en spännande och lärorik historia. Det blev en otrolig fight med stor hetta. 30 % av väljarna upplevde detta som sin viktigaste valrörelse hittills. Valdeltagandet blev mycket högt. Bush vann på att ha ett tydligt budskap och ett starkt ledarskap som inte blötte fingret och försökte vara innefolket och trendsättarna till lags. När det står upp politiker som vågar ta fighten och bli tydliga, kommer värdefrågorna att slå igenom också hos oss. Kristdemokraterna har alla förutsättningar att bli det naturliga alternativet för fler än vi idag vågar tro och hoppas.

Vi behöver ta fighten om äktenskapet som en samlevnadsform för kvinna och man. Religionsfriheten behöver också försvaras. Staten skall inte lägga sig i kyrkornas inre liv och kanske tvinga fram ceremonier som sårar deras tro och lära. Om så alla andra partier sviktar ska vi hålla barnperspektivet högt över vuxnas varierande önskemål.

Andra viktiga värderingsfrågor där Kristdemokraterna skall vara på offensiven är att värna vår livsmiljö, bekämpa våld, förtryck och fattigdom. Kan det vara annat än en kristdemokratisk hjärtefråga att främja verklig jämställdhet och bekämpa våldet mot kvinnorna? Här finns utrymme för de flesta av oss att bli tydligare.

Familjepolitiken är ett av de mest misskötta och dogmatiskt förgiftade politikområdena. Att svenska folket tydligt säger nej till kvoterad föräldraförsäkring visar flera opinionsundersökningar. Bör inte dessa föräldrars val och önskemål respekteras? Det tycker uppenbarligen inte den socialdemokratiska förmyndarregeringen. När vi förespråkar största möjliga valfrihet/flexibilitet i föräldraförsäkringen utesluter inte det åtgärder för jämställdhet, tvärtom. Men de som däremot förespråkar tvångsmässig delning av föräldraförsäkringen stänger helt dörren till allt vad valfrihet och flexibilitet heter.