• Ge kvinnor möjlighet att förverkliga sina idéer

Irene Oskarsson, Aneby, distriktsordförande.

Lördagen den 9 september besökte distriktsordförande Irene Oskarsson, Aneby, valstugan i Värnamo. Där talade hon bland annat om kvinnors möjligheter att starta företag.

Kvinnor kan starta företag, kvinnor vill starta företag. Men idag saknar många möjligheter. Detta vill Kristdemokraterna ändra på genom att införa etableringskonto, se till att staten kan ge kreditgarantier, skapa mera likvärdiga villkor för företagare och anställda när det gäller sjukpenning och föräldraförsäkring och ersättning vid arbetslöshet. Vi vill också se över aktiebolagslagen och möjliggöra för aktiebolag att starta med mindre än 100 000 i startkapital.

Vi vill pröva den danska modellen med etableringskonto. En sparform som är avdragsgill. Pengarna används sedan som startkapital och möjliggör på detta sätt för kvinnor att spara ihop det kapital som krävs för att starta ett företag.

Då kvinnor oftare än män har svårigheter att få banklån vill vi införa statliga garantier som öppnar upp för lån till kvinnligt företagande.

Vi vill pröva att skapa mera likvärdiga villkor mellan anställda och egenföretagaren när det gäller föräldraförsäkringen. Egenföretagaren drabbas också av reglerna för den tillfälliga föräldrapenningen, detta gör att egenföretagaren får lägre ersättning när hon eller han är hemma och vårdar sjukt barn.

Många kvinnor startar företag inom tjänstesektorn och då krävs det inte 100 000 för att få igång firman, vi vill se över aktiebolagslagen så att det skall gå att starta ett AB med mindre insats. Detta är en viktig pusselbit för att vi skall få flera privata alternativ inom tjänstesektorn.