• Ostkakeräddare besökte Rydaholm

– Ur ett freds- och frihetsperspektiv behöver vi EU – nu mer än någonsin, betonade riksdagsledamot Irene Oskarsson (KD) vid dagens besök i Rydaholm. Irene, som räddade den småländska ostkakan, kandiderar nu till en plats i Europaparlamentet.

Vid Kristdemokratiska Seniorförbundets möte på sommarhemmet Sjöholmen i Rydaholm i dag talade riksdagsledamot Irene Oskarsson från Aneby. Det var hon som lyckades rädda den småländska ostkakan från Livsmedelsverkets snäva tolkning av EU:s regler. Nu kandiderar hon själv till Europaparlamentet på Kristdemokraternas valsedel.

– Vi behöver EU nu mer än någonsin ur ett freds och frihetsperspektiv, sade hon bland annat. Det är viktigt att EU agerar tydligt för människovärdet och stöder utveckling runt om EU. Samtidigt ska vi sätta tryck på de länder inom EU som inte tar ansvar för sina medborgare.

Irene Oskarsson lyfte också vikten av att EU har en tydlig och offensiv miljöpolitik och tar sin roll i världen för att få till en markant förändring i klimatarbetet på internationell nivå.

– Samtidigt ska vi ha en gemensam jordbrukspolitik som tar ett tydligt avstamp i miljö- och hållbarhetsfrågorna, avslutade hon.