• Göran Hägglund talade på Flanaden

Flanaden fylldes snabbt när socialminister Göran Hägglund (KD) kom till Värnamo. Det var många som stannade upp en stund för att lyssna till Sveriges bäste och roligaste partiledare. Samtidigt var även Annie Lööf (C) där, så det blev ett oväntat toppmöte med halva Alliansen utanför Kristdemokraternas valstuga mitt i Värnamo.

– Jag vill genomföra århundradets sjukvårdsreform, sade Göran Hägglund. Om man hade börjat organisera sjukvården i dag så hade man aldrig valt en organisationsmodell med 21 landsting eller regioner som ska ha hela ansvaret, fortsatte han.

En del landstingspolitiker såg inte helt bekväma ut med partiledarens budskap, men det är väl inte så konstigt med tanke på att sjukvården i Jönköpings län håller svensk toppklass.

Göran Hägglund fortsatte med att berätta om nya reformer inom äldreomsorgen, där Sverige är bäst i världen.

– Vi föreslår ett måltidslyft inom äldreomsorg och förskola på 100 miljoner kronor.

Som familjens röst rörde han även vid tvångsdelningen av föräldradagarna.

– Om man är vuxen nog att skaffa barn är man vuxen nog att bestämma över föräldraförsäkringen.

Naturligtvis fick Göran Hägglund även in några humoristiska slängar mot oppositionen.

– Oppositionen lovar reformer om allt möjligt, men jämför man kostnaderna med finansieringen så förstår vem som helst att det inte går ihop.

– Jag vill inte vakna upp den 15 september i ett Sverige där Sjöstedt är utrikesminister och Fridolin har hand om skolan.

Göran Hägglund avslutade sitt tal med att uppmana alla att satsa allt de sista två veckorna fram till valet.

– Jag hoppas att ni alla vill vara med att ta Sverige vidare. Vidare för att fler ska ha ett jobb att gå till. En ännu bättre äldreomsorg. Fler nya bostäder. För en skola som ger fler barn möjlighet att lyckas. Och inte minst för en jämlik vård i absolut toppklass. Vidare mot ett samhälle där ingen hålls tillbaka och ingen lämnas efter.

Förutom Göran Hägglund medverkade värnamobandet Duojazz, Julia Karlsson och Elin Kothe. De ramade in partiledartalet snyggt med sin sköna och svängiga musik.