• Valfinal för människovärde och solidaritet

Sista dagen i valrörelsen var det valfinal vid vår valstuga på Flanaden. Barn- och äldreminister Maria Larsson från Gnosjö var där och Camilla Rinaldo Miller och Håkan Johansson stod för musiken. Det var många som kom till valstugan för att få information inför valet i sista stund.

Maria Larsson höll ett inspirerande tal där hon betonade hur svensk äldreomsorg har utvecklats under Alliansens regeringstid och numera ligger i internationell toppklass. Hon visade också att sjukvården har förbättrats och att det går mer pengar till vård, skola och omsorg i dag än för åtta år sedan, trots fem jobbskatteavdrag. Det viktiga är att folk får arbete och i Sverige ökar antalet arbetstillfällen och sjunker arbetslösheten under Alliansens regeringsinnehav!

Nazistiska Svenskarnas parti hade parkerat sin flagga på Flanaden precis jämte vår valstuga. Självklart passade Barn- och äldreministern på att påminna om vår historia och hur människovärdet förtrampades under nazisternas stövlar. Det var med extra glöd i rösten som hon avslutade sitt tal med:

– Människovärdet har alltid varit viktigast att kämpa för för oss Kristdemokrater. Vi kommer aldrig att sluta kämpa för det!

Samma anslag hade valledaren och toppkandidaten i landstingsvalet Torbjörn Eriksson när han inledde mötet. Han intervjuade även toppkandidaterna i kommunvalet, Camilla Rinaldo Miller, Christer Fjordevik och Monica Johnsson, om deras hjärtefrågor.