Invigning av Långsjöparken och lekplats i Snättringe

Den 17 juni invigdes Långsjöparken och den nya lekplatsen i Snättringe med temat Huddinges historia. Karl Henriksson (KD), kommunalråd var på plats:

– Den här lekplatsen är som ett mini Astrid Lindgrens värld med byggnader och berättelser ur Huddinges historia. Både barn och vuxna kommer att uppskatta den här fantastiska lekplatsen. Det är kristdemokratisk politik i praktiken.

Redan 2013 antog Huddinge kommun med dåvarande ordförande för samhällsbyggnadsnämndens och kommunalråd Tomas Hansson (KD), i spetsen ett  lekplatsprogram. I programmet ingick inte enbart att rusta upp gamla lekplatser, utan också ett antal förslag på nya lekplatser runtom Huddinge kommun.

Tomas Hansson lämnar kommunfullmäktige

Efter 19 år har Tomas Hanssons nu valt att lämna kommunfullmäktige i samband med flytt. Igår var hans sista kommunfullmäktige och vi vill tacka honom för dessa år. Tomas har gjort mycket för Kristdemokraterna i Huddinge kommun och vi ser därför mycket framemot hans fortsatta engagemang som ordförande för Kristdemokraterna i Huddinge.

– Jag gillar kommunpolitik som ju handlar om allas vår vardag och att man ser resultat av besluten lite snabbare. Eftersom jag under alla år fått förtroendet att företräda KD på kommunal nivå har det känts meningsfullt och roligt att vara med och påverka, säger Tomas Hansson (KD).

Bättre samarbete kring rättspsyk viktigt för tryggare samhälle

Fredag den 9 juni besökte Karl Henriksson (KD), kommunalråd och Emma Henriksson (KD), ordförande i socialutskottet i riksdagen Rättspsykiatri Vård Helix i Flemingsberg.

– Ett välfungerande rättspsykiatriskt arbete är en förutsättning för ett tryggt samhälle. Rättspsykiatrin i Flemingsberg är en fantastisk spännande anläggning och det är ett fantastiskt spännande arbete som de utför. Men det är också ett arbete med stora utmaningar, sa Karl Henriksson (KD).

På Helix finns både akut rättspsykiatrisk vård, rättspsykiatrisk slutenvård och öppenvård, som är en viktig del i arbetet med att återintegrera patienterna i samhället.

– Vi som har politiskt ansvar på olika nivåer behöver se hur vi kan utveckla rättspsykiatrin och samarbetet med olika aktörer ytterligare. Det finns utmaningar för kommunerna, landstinget, kriminalvården och Försäkringskassan, frågor där vi borde kunna samarbeta bättre för att minska utanförskapet så att vi bygger ett tryggare samhälle, konstaterade Emma Henriksson (KD).

Pressmeddelande: Satsning på barn med särskilda behov

Pressmeddelande 2017-06-01

Allt fler barn har behov av särskilt stöd i förskolan. Därför väljer den styrande koalitionen nu att satsa 4 miljoner kronor extra för år 2017, vilket innebär en ökning med cirka 15 %. Även i koalitionens förslag till Mål & budget för 2018 återfinns en satsning om 4 miljoner kronor på barn i behov av särskilt stöd i förskolan.

– De senaste åren har vi sett en kraftig ökning av antalet barn i behov av särskilt stöd, inte minst antalet barn med autismspektrumdiagnoser. Det här är kanske en av de viktigaste samhällsutmaningarna idag – att stödja dessa barn så att de kan klara förskola, skola och arbetsliv och få ett värdigt liv där de fullt ut kan vara en del av samhällsgemenskapen, säger Karl Henriksson (KD), kommunalråd med ansvar för förskolan.

Barn- och utbildningsförvaltningens stödenhet delar ut ett särskilt tilläggsbelopp till barn som har omfattande behov av särskilt stöd på grund av medicinska skäl eller en fysisk eller neuropsykiatrisk funktionsnedsättning till exempel autismspektrumdiagnos. Såväl kommunala som fristående verksamheter kan söka detta tilläggsbelopp hos kommunen.

– Vissa barn behöver väldigt mycket extra tid med personal. Då är det viktigt att förskolorna ges möjlighet att anställa så att inte verksamheten för de andra barnen blir lidande. I förskolorna i Huddinge vill vi att varje barns behov ska bli sett och tillgodosett, säger Karl Henriksson.

För mer information kontakta:

Karl Henriksson (KD)                                                                 Johanna Patricius (KD)
Kommunalråd och förskolenämndens ordförande                        Politisk sekreterare
08-535 313 51                                                                                           08-535 301 69
karl.henriksson@huddinge.se                                                        johanna.patricius@huddinge.se