Ny fristående förskola öppnar i centrala Huddinge

Från och med den 1 maj får Butaland AB driva den nystartade förskoleverksamheten Happyland på Sturevägen 38 i Huddinge. Den 12 april godkände förskolenämnden företagets ansökan.

– Det är glädjande att det lilla Huddingeföretaget Butaland nu vågar ta steget att öppna sin andra förskola. Jag är väldigt glad över att den nya förskolan kan öppna redan nu i maj, eftersom det finns ett stort behov av förskoleplatser i kommunen under våren, säger Karl Henriksson (KD), kommunalråd och ordförande i förskolenämnden.

Butaland AB driver sedan tidigare förskolan Butaland i Segeltorp. Den nya förskolan ska omfatta 35 stycken förskoleplatser för barn från ett till fem år.

Med anledning av terrordådet i Stockholm

Med anledning av terrordåden på Drottninggatan i Stockholm fredag den 7:e april kommer här en kort uttalande från vårt kommunalråd Karl Henriksson.

I fredags, när jag och många andra kristdemokratiska kommun- och landstingspolitiker från Huddinge och hela landet var samlade till partiets kommundagar i Karlstad, nåddes vi av den fruktansvärda nyheten om terrordådet på Drottninggatan i centrala Stockholm. Våra tankar går förstås till offren för detta meningslösa våld och till deras anhöriga som mist ett barn, en förälder, en maka eller make eller en nära vän.

Men våra tankar går förstås också med tacksamhet till alla de inom polis, räddningstjänst, sjukvård och andra viktiga samhällsfunktioner som detta veckoslut visat att vi kan lita på dem i krisens stund och till alla de vanliga stockholmare som med värme och omtanke hjälpt sina medmänniskor och visat att trots ryktet om motsatsen är vår stad en stad där man bryr sig. Det är något vi får bära med oss.

När vårt samhälles grundvalar utmanas av terror och våld står stockholmarna upp för respekt för människolivet och omsorg om medmänniskorna och visar kärlek istället för hat. Det är något väldigt kristdemokratiskt över det. Idag ska jag tända ett ljus på Drottninggatan, en symbol för hopp: Ljuset lyser i mörkret och mörkret har inte övervunnit det.

Karl Henriksson, kommunalråd (KD)

Ny förskola byggs i Visättra

Pressmeddelande 31 mars.

På kommunfullmäktige den 27:e mars beslutades det att en ny tioavdelningsförskola för 125 barn ska byggas i Visättra äng. Byggherre blir Wästbygg, som också bygger bostäder intill den nya förskolan. Förskolan planeras att drivas av en fristående utförare, Kids 2 Home, som har som inriktning att arbeta med mindre barngrupper.

– Jag ser verkligen fram emot den nya förskolan i Visättra äng. Det blir spännande med en ny utförare med ett nytt pedagogiskt koncept. Behovet av nya förskoleplatser i Visättra är väldigt stort och jag hoppas därför att byggprocessen ska kunna snabbas på. Redan i höst kommer vi också att öppna en ny kommunal förskoleverksamhet bredvid Visättravallens förskola. Tillsammans kommer de här förskolorna att göra att många fler Visättrabarn kan få förskoleplats på hemmaplan, säger Karl Henriksson (KD), kommunalråd och ordförande i förskolenämnden.

Just nu pågår byggandet av ett stort antal bostäder i Visättra och ytterligare planer för nya bostäder finns i Flemingsbergsdalen.

– Förskolebristen i Visättra är stor och därför är denna förskola och paviljongerna vid Visättravallen mycket välkomna. Men det räcker inte. Vi måste planera ännu mer långsiktigt och därför kommer inom kort ett uppdrag om att ta fram en detaljplan för ytterligare en förskola och vi planerar redan nu fler tomter för förskolor och skolor i området, säger Malin Danielsson (L), kommunalråd med ansvar för samhällsbyggnadsfrågor.