Satsa mer på psykisk ohälsa

Igår, den 18 oktober deltog Karl Henriksson (KD), kommunalråd​ i ett seminarium om psykisk ohälsa anordnat av Drevvikenpartiet​ och Huddingepartiet​, ett otroligt viktigt område för oss kristdemokrater.

– Psykisk ohälsa är ett allvarligt och växande samhällsproblem. Vi måste bli bättre på att se varandra och lyssna på varandra. Som kommun måste vi se till så att personalen i förskolan, skolan och äldreomsorgen kan se och tolka tecknen på att någon far illa eller mår dåligt. Vi måste se till att elevhälsan finns där samma dag som eleven behöver hjälp, inte senare i veckan eller veckan därpå. Och vi måste bli bättre på att samarbeta med det civila samhället, med nätverk, föreningar och kyrkor som på olika sätt kan stödja människor som mår dåligt, säger Karl Henriksson.

Besök hos Kvinnojouren

I fredags besökte vi Kvinnojouren Huddinge​, en intressant och viktig verksamhet för utsatta kvinnor. För oss kristdemokrater är det viktigt att fortsätta uppmärksamma och arbeta mot våld i nära relationer genom att bland annat ha en effektivare och snabbare handläggning i dessa fall. Där gör kvinnojouren i Huddinge och andra ideella föreningar ett otroligt viktigt arbete som vi måste fortsätta stödja.

Ny I Ur och Skur-förskola byggs i Segeltorp

Pressmeddelande 2017-10-06

I Ur och Skur Utveckling AB fått tillstånd att bedriva förskola för barn mellan 1-5 år i Huddinge från och med den 1 augusti 2018. Det beslutades på förskolenämndens sammanträde den 5 oktober. Förskolan ska byggas i Västeräng i Segeltorp med 85 nya förskoleplatser fördelat på fem avdelningar.

– Den nya förskolan kommer att bli ett värdefullt komplement till de förskolor som redan finns i Segeltorp. Jag är glad att Friluftsfrämjandet väljer att satsa på nya förskolor och ser potentialen och behoven i en kommun som Huddinge, som kombinerar stark tillväxt med många stora orörda naturområden, perfekta för friluftsliv och utomhuspedagogik, säger Karl Henriksson (KD), ordförande i förskolenämnden.

Det finns idag fem förskolor i Huddinge som bedrivs enligt I Ur och Skur-konceptet, både fristående och kommunala, men den nya förskolan blir den första som Friluftsfrämjandet/I Ur och Skur Utveckling AB driver i egen regi i kommunen. I Ur och Skur-verksamheten fokuserar framför allt på friluftsliv och utomhuspedagogisk perspektiv.

Karl Henriksson (KD)                                    Johanna Patricius (KD)
Kommunalråd och förskolenämndens               Politisk sekreterare
ordförande
08 – 535 313 51                                                       08 – 535 301 69
karl.henriksson@huddinge.se                  johanna.patricius@huddinge.se

Studiebesök på Skogvaktartorpet förskola

Onsdagen den 5 oktober besökte Karl Henriksson (KD), ordförande i förskolenämnden och kommunalråd förskolan Skogvaktartorpet i Snättringe.

– Det är roligt att komma tillbaka och se de positiva förändringarna som skett de senaste två åren, konstaterar Karl Henriksson.