Huddinge prisbelönar arbete med lågaffektivt bemötande

Dana Hagström vinner Huddinges kvalitetspris inom
funktionshinderområdet, för arbetet med metoden lågaffektivt
bemötande.

– Stort grattis till Dana, som får priset för sitt outtröttliga arbete med att lära ut metoden lågaffektivt bemötande. Danas arbete skapar verktyg som leder till ett bättre liv för människor i behov av stöd, säger Karl Henriksson (KD), kommunalråd och ordförande i Vård- och omsorgsnämnden.

Huddinges kvalitetspris inom funktionshinderområdet delas ut till en person, enhet eller verksamhet som visar på ett gott exempel inom sitt område.

– Lågaffektivt bemötande ska inte ses som en undermedicin som löser alla problem, men just i mötet med människor med olika funktionsnedsättningar har det gett mycket goda resultat. Personalen får hjälp med att fokusera på rätt saker i en konflikt, se individen och ge det stöd som behövs. Det vill vi uppmärksamma genom att ge priset till Dana, säger Karl Henriksson.

Övriga nominerade var boendeenheten Terapivägen 8A och Datakvarnen daglig verksamhet.

– Alla nominerade är goda exempel inom sina områden och hade varit värdiga pristagare. Jag är som nämndordförande stolt över det arbete som bedrivs av våra engagerade medarbetare, säger Karl Henriksson.

Priset är 10 000 kronor som ska användas på ett sätt som även gynnar pristagarens medarbetare.

Ökad valfrihet för funktionshindrade i Huddinge

Valfriheten i Huddinge ökar. Nu godkänns två nya utförare att bedriva daglig verksamhet i kommunen.

– Jag är mycket glad över att vi ökar utbudet med ännu fler dagliga verksamheter för personer med funktionsnedsättning. Valfrihet är en viktig fråga för oss kristdemokrater, och då inte minst inom funktionshinderområdet. Vi vill ge varje enskild Huddingebo möjlighet att bestämma över sitt eget liv, till exempel vilken utförare som bäst uppfyller deras unika behov, säger Karl Henriksson (KD), kommunalråd och ordförande i Vård- och omsorgsnämnden.

De nya utförarna är Funkisgruppen och Stiftelsen Årsta gård. Funkisgruppen godkänns även för boendestöd samt ledsagar- och avlösarservice. Utförarna godkändes av Vård- och omsorgsnämnden under nämndens senaste sammanträde den 23 januari.

– Vi ställer tydliga krav. Inte alla utförare blir godkända, utan bara de som klarar vår godkännandeprocess där vi granskar deras verksamhet och ekonomiska situation. När verksamheten kommit igång gör vi en uppföljning. På så vis kan vi säkerställa att du får bra kvalitet oavsett vilken utförare du väljer, säger Karl Henriksson.

Huddinge höjer hemtjänstpengen med 2 procent

Nu höjs pengen för hemtjänst och LSS-boenden i Huddinge kommun med 2 procent. Det beslutade Vård- och omsorgsnämnden i samband med att verksamhetsplanen för år 2020 antogs.

– Trots det tuffa ekonomiska läget för Sveriges kommuner så väljer vi att satsa på kommunens äldre och funktionshindrade, säger Karl Henriksson (KD), kommunalråd och ordförande i Vård- och omsorgsnämnden i Huddinge.

Från och med årsskiftet höjs hemtjänstens timersättning från 445 kr till 489 kr, vilket även inkluderar utrymme för dubbelbemanning. Samtidigt höjs dygnsersättningen för gruppbostäder och servicelägenheter enligt LSS med 2 procent.

– För mig känns det viktigt att prioritera de verksamheter där vi ser de största behoven. Vi behöver ge goda förutsättningar för att fortsätta utveckla våra gruppbostäder och servicelägenheter för personer med funktionsnedsättning. Det handlar om de människor som är mest beroende av vår hjälp, säger Karl Henriksson.

Läs mer här: https://via.tt.se/pressmeddelande/huddinge-hojer-hemtjanstpengen-med-2-procent?publisherId=2091210&releaseId=3265428

Ännu lättare att få hemtjänst i Huddinge

Nu blir det ännu lättare att få hemtjänst i Huddinge. Från den 1 oktober inför kommunen förenklad biståndshandläggning för trygghetslarm och hemtjänstens serviceinsatser.

– Det här kommer öka de äldres självbestämmande och trygghet. Om man upplever att man behöver kommunens hjälp med till exempel städning eller tvätt så ska man veta att man också kommer att få den hjälpen, säger Karl Henriksson (KD), kommunalråd och ordförande i Vård- och omsorgsnämnden.

I praktiken innebär det att alla över 75 år som ansöker om trygghetslarm och hemtjänstens serviceinsatser alltid kommer att få sin ansökan beviljad. Ansökan behöver inte längre efterföljas av en behovsprövning, tack vare en ny bestämmelse i Socialtjänstlagen (SoL). Detta enligt ett beslut som fattades vid Vård- och omsorgsnämndens senaste sammanträde.

– Införandet kommer även frigöra resurser på biståndskansliet vilket gör att de äldre som har större behov av vård och omsorg kommer få hjälp fortare, säger Karl Henriksson.