Vill du jobba med KD-politik i Huddinge?

Kristdemokraterna i Huddinge har gjort ett framgångsrikt val och kommer att fortsätta styra Huddinge i en koalition tillsammans med Allianspartierna och lokala partier. Vi söker nu en politisk sekreterare på deltid (minst 50%) med tillträde 1 januari eller efter överenskommelse.

Du kommer att jobba tillsammans med vårt kommunalråd och våra förtroendevalda i nämnder och styrelser. Vi söker dig som har ett stort politiskt intresse. Vi förväntar oss att du är initiativrik, utåtriktad och van att arbeta under tidspress. Du kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Du skall vara analytisk, resultatinriktad och kunna arbeta självständigt.

För tjänsten krävs att du delar de kristdemokratiska värderingarna. Som sökande måste du vara samarbetsinriktad och tycka om att ge service samt ha lätt för att snabbt sätta dig in i nya frågor. Du har förståelse för och helst erfarenhet av den politiska tjänstemannens roll. I arbetsuppgifterna ingår att kunna representera partiet i kommunledning och kommunalrådsberedning vid kommunalrådets frånvaro. Du ska dessutom bistå i det lokala partiarbetet och du adjungeras till partiavdelningens styrelse. Förmåga att producera debatt- och nyhetsartiklar och hantera webbsidor, sociala medier och presskontakter är ett krav.

Arbetet sker företrädesvis kontorstid men kvällsarbete och helgarbete förekommer. Placering i kommunhuset i Huddinge. Lön och övriga villkor enligt avtal. Skicka din ansökan med CV och referenser senast den 12 november till karl.henriksson@kristdemokraterna.se

För frågor, kontakta: Kommunalråd Karl Henriksson karl.henriksson@kristdemokraterna.se, tel 08-535 313 51

Huddinge representerar i landstinget

Nu är samtliga  landstingsröster  räknade. Vi är mycket glada över att ha gått fram i landstingsvalet i Huddinges valkrets sydost och att vi har hela fyra företrädare från just Huddinge.

Karl Henriksson, ordinarie ledamot i landstinget och gruppledare i Huddinge
Stephanie Hansson, 3:e ersättare i landstinget och ledamot i kommunfullmäktige i Huddinge
Gorges Barkho, 2:e ersättare i landstinget och ersättare i kommunfullmäktige i Huddinge.
Dennis Åström Ullström, 1:e ersättare i landstinget och ersättare i kommunfullmäktige i Huddinge

– Tack för förtroendet att representera Kristdemokraterna i Sveriges näst största folkvalda församling, Stockholms läns landstingsfullmäktige. Ett särskilt tack till de 448 som valde att kryssa mitt namn! Jag ska göra mitt bästa för att förvalta det förtroendet och idogt jobba för en sjukvård och kollektivtrafik som man kan lita på, säger Karl Henriksson (KD).

KD-Stephanie Enda inkryssade fritidspolitikern i Huddinge

Som ENDA parti i Huddinge personkryssades båda våra ordinarie ledamöter, Karl Henriksson och Stephanie Hansson in i kommunfullmäktige. För att personkryssas krävs minst 5 % av rösterna. Även Mitt i Huddinge                        uppmärksammade det och kallade Stephanie för en ”kryssraket”. Stephanie är dessutom den enda fritidspolitikern i Huddinge som blev inkryssa.

– Det är fantastiskt roligt. Jag är överraskad och hade inte förväntat mig att det skulle gå så bra, säger 28-åriga Stephanie Hansson (KD) till Mitt i
Huddinge.

Läs hela artikeln här:

Kamile och Stephanie nya toppnamn i kommunvalet

94 procent får sitt förstahandsval i förskolan i Huddinge

Pressmeddelande 2018-10-05

I år har 94 procent fått sitt förstahandsval i förskolan – upp från 82 procent förra året. Det visar den senaste delårsrapporten för förskolan som igår behandlades av förskolenämnden.

– Valfrihet är ett grundfundament för en attraktiv förskola. Ökningen är resultatet av ett långsiktigt arbete och visar att förskoleplatserna nu äntligen är i fas med behoven, säger Karl Henriksson (KD), förskolenämndens ordförande.

Under de kommande åren planeras och byggs ett stort antal nya förskolor i hela kommunen. I snitt beräknas det behövas 3,5 nya förskolor per år under den kommande tioårsperioden.

– För att kunna tillgodose familjernas behov av förskoleplatser och fortsätta minska barngruppernas storlek behöver vi fortsätta planera och bygga nya förskolor. Den höga andelen som får sitt förstahandsval är ett kvitto på att vi är på väg i rätt riktning, konstaterar Karl Henriksson.

För mer information:

Karl Henriksson (KD)                                                  Johanna Patricius (KD)
Kommunalråd och förskolenämndens ordförande        Politisk sekreterare
08 – 535 313 51                                                                       08– 535 301 69
karl.henriksson@huddinge.se                                  johanna.patricius@huddinge.se