Vårt kommunalråd Karl Henriksson (KD) skriver med kristdemokratiska företrädare för Stockholms län om hur man skapar en riktig valfrihet i äldreomsorgen.

”En bra tillvaro som äldre handlar inte endast om kvaliteten på äldreboendet, utan också om att känna sig hemma och ha möjlighet att träffa nära och kära.”

Invigning av Långsjöparken och lekplats i Snättringe

Den 17 juni invigdes Långsjöparken och den nya lekplatsen i Snättringe med temat Huddinges historia. Karl Henriksson (KD), kommunalråd var på plats:

– Den här lekplatsen är som ett mini Astrid Lindgrens värld med byggnader och berättelser ur Huddinges historia. Både barn och vuxna kommer att uppskatta den här fantastiska lekplatsen. Det är kristdemokratisk politik i praktiken.

Redan 2013 antog Huddinge kommun med dåvarande ordförande för samhällsbyggnadsnämndens och kommunalråd Tomas Hansson (KD), i spetsen ett  lekplatsprogram. I programmet ingick inte enbart att rusta upp gamla lekplatser, utan också ett antal förslag på nya lekplatser runtom Huddinge kommun.

Tomas Hansson lämnar kommunfullmäktige

Efter 19 år har Tomas Hanssons nu valt att lämna kommunfullmäktige i samband med flytt. Igår var hans sista kommunfullmäktige och vi vill tacka honom för dessa år. Tomas har gjort mycket för Kristdemokraterna i Huddinge kommun och vi ser därför mycket framemot hans fortsatta engagemang som ordförande för Kristdemokraterna i Huddinge.

– Jag gillar kommunpolitik som ju handlar om allas vår vardag och att man ser resultat av besluten lite snabbare. Eftersom jag under alla år fått förtroendet att företräda KD på kommunal nivå har det känts meningsfullt och roligt att vara med och påverka, säger Tomas Hansson (KD).

Bättre samarbete kring rättspsyk viktigt för tryggare samhälle

Fredag den 9 juni besökte Karl Henriksson (KD), kommunalråd och Emma Henriksson (KD), ordförande i socialutskottet i riksdagen Rättspsykiatri Vård Helix i Flemingsberg.

– Ett välfungerande rättspsykiatriskt arbete är en förutsättning för ett tryggt samhälle. Rättspsykiatrin i Flemingsberg är en fantastisk spännande anläggning och det är ett fantastiskt spännande arbete som de utför. Men det är också ett arbete med stora utmaningar, sa Karl Henriksson (KD).

På Helix finns både akut rättspsykiatrisk vård, rättspsykiatrisk slutenvård och öppenvård, som är en viktig del i arbetet med att återintegrera patienterna i samhället.

– Vi som har politiskt ansvar på olika nivåer behöver se hur vi kan utveckla rättspsykiatrin och samarbetet med olika aktörer ytterligare. Det finns utmaningar för kommunerna, landstinget, kriminalvården och Försäkringskassan, frågor där vi borde kunna samarbeta bättre för att minska utanförskapet så att vi bygger ett tryggare samhälle, konstaterade Emma Henriksson (KD).