Ny solcellsanläggning i Ågesta gård

Tillsynsnämnden har nu beslutat att en ny solcellsanläggning vid Ågesta gård ska ha få inrättas. Vårt kommunalråd Karl Henriksson (KD) är mycket glad över beslutet:

– Det är fantastiskt positivt när privata företagare väljer att gå över till klimatsmart solenergi. Som kristdemokrat hoppas jag att vi kommer att få se många fler exempel runt om i kommunen. Ågesta gård är ett gott föredöme.

Huddingedagarna och medlemsaktivitet

I helgen kampanjade Kristdemokraterna i Huddinge på Huddingedagarna där vi bland annat deltog i Bocciaspelen och delade ut mängder med material. Kvällen avslutades med en medlemsaktivitet i form av grillning i Flottsbro. En trevlig dag med både sol och intressanta samtal.

Huddinge satsar på pedagoger

Pressmeddelande 16 maj

Enligt en ranking som Skolvärlden har tagit fram har grundskollärare i Huddinge den tredje högsta snittlönen i landet. I budgeten för 2018 har den styrande koalitionen valt att fortsätta prioritera lärarnas löner. Totalt har man valt att satsa 14 miljoner på lärarnas löner för att kunna locka fler skickliga pedagoger till kommunen.

– I dag är vi i topp och det ska vi även vara i morgon. Nu när det finns utrymme för satsningar väljer vi att rikta dem till de som jobbar varje dag med att ge barn och unga goda förutsättningar i livet, säger Jelena Drenjanin (M), grundskolenämndens ordförande.

Även förskollärarna är en viktig prioritering i budget för 2018. Förskolenämnden har fått 12,3 miljoner kronor som är riktade till förskollärarnas löner.

– Vi behöver ge barn och unga en bra start i livet. Bra förskolor är ett viktigt stöd för familjerna och nyckeln till kvalitet är goda pedagoger. Därför väljer vi att prioritera mer resurser till pedagoger i barngrupp, de som varje dag möter våra barn i förskolor och barnomsorg, säger Karl Henriksson (KD), kommunalråd med ansvar för förskolan.

För mer information:

Karl Henriksson (KD),                                          Johanna Patricius (KD)
Kommunalråd med ansvar för förskolan,                Politisk sekreterare
08-535 313 51                                                                 08-535 301 69
Karl.henriksson@huddinge.se                                  Johanna.patricius@huddinge.se

Jelena Drenjanin (M),                                         Hampus Holmgren (M)
Kommunalråd med ansvar för grundskolan,        Politisk sekreterare
0708-79 04 66,                                                            0701-98 48 06
Jelena.drenjanin@huddinge.se                               hampus.holmgren@huddinge.se

Ny fristående förskola öppnar i centrala Huddinge

Från och med den 1 maj får Butaland AB driva den nystartade förskoleverksamheten Happyland på Sturevägen 38 i Huddinge. Den 12 april godkände förskolenämnden företagets ansökan.

– Det är glädjande att det lilla Huddingeföretaget Butaland nu vågar ta steget att öppna sin andra förskola. Jag är väldigt glad över att den nya förskolan kan öppna redan nu i maj, eftersom det finns ett stort behov av förskoleplatser i kommunen under våren, säger Karl Henriksson (KD), kommunalråd och ordförande i förskolenämnden.

Butaland AB driver sedan tidigare förskolan Butaland i Segeltorp. Den nya förskolan ska omfatta 35 stycken förskoleplatser för barn från ett till fem år.