Huddinge höjer hemtjänstpengen med 2 procent

Nu höjs pengen för hemtjänst och LSS-boenden i Huddinge kommun med 2 procent. Det beslutade Vård- och omsorgsnämnden i samband med att verksamhetsplanen för år 2020 antogs.

– Trots det tuffa ekonomiska läget för Sveriges kommuner så väljer vi att satsa på kommunens äldre och funktionshindrade, säger Karl Henriksson (KD), kommunalråd och ordförande i Vård- och omsorgsnämnden i Huddinge.

Från och med årsskiftet höjs hemtjänstens timersättning från 445 kr till 489 kr, vilket även inkluderar utrymme för dubbelbemanning. Samtidigt höjs dygnsersättningen för gruppbostäder och servicelägenheter enligt LSS med 2 procent.

– För mig känns det viktigt att prioritera de verksamheter där vi ser de största behoven. Vi behöver ge goda förutsättningar för att fortsätta utveckla våra gruppbostäder och servicelägenheter för personer med funktionsnedsättning. Det handlar om de människor som är mest beroende av vår hjälp, säger Karl Henriksson.

Läs mer här: https://via.tt.se/pressmeddelande/huddinge-hojer-hemtjanstpengen-med-2-procent?publisherId=2091210&releaseId=3265428

Ännu lättare att få hemtjänst i Huddinge

Nu blir det ännu lättare att få hemtjänst i Huddinge. Från den 1 oktober inför kommunen förenklad biståndshandläggning för trygghetslarm och hemtjänstens serviceinsatser.

– Det här kommer öka de äldres självbestämmande och trygghet. Om man upplever att man behöver kommunens hjälp med till exempel städning eller tvätt så ska man veta att man också kommer att få den hjälpen, säger Karl Henriksson (KD), kommunalråd och ordförande i Vård- och omsorgsnämnden.

I praktiken innebär det att alla över 75 år som ansöker om trygghetslarm och hemtjänstens serviceinsatser alltid kommer att få sin ansökan beviljad. Ansökan behöver inte längre efterföljas av en behovsprövning, tack vare en ny bestämmelse i Socialtjänstlagen (SoL). Detta enligt ett beslut som fattades vid Vård- och omsorgsnämndens senaste sammanträde.

– Införandet kommer även frigöra resurser på biståndskansliet vilket gör att de äldre som har större behov av vård och omsorg kommer få hjälp fortare, säger Karl Henriksson.

Nu bygger vi två nya förskolor i Huddinge!

Efter beslut av kommunstyrelsen på senaste sammanträdet den 6 mars så kommer nu två nya förskolor att byggas i Huddinge, en i Sjöängen i Trångsund och en i Balingsnäs i centrala Huddinge.
Förskolan i Sjöängen kommer att byggas i två våningar och kunna inrymma totalt 8 avdelningar och ha plats för upp till cirka 160 barn. Det är Huddinge Samhällsfastigheter AB som äger tomten och förskolan beräknas stå klar till andra halvåret 2021. I samband med öppnandet kommer den fristående förskolan Friskus att ta över nuvarande förskolan Sjöängens lokaler.

Den nya förskolan i Balingsnäs kommer att byggas där den ganska slitna förskolan Balingsnäs ligger idag. Under tiden som den nya förskolan byggs kommer barnen att få vara på förskolan Fjällbacken 2, 400 meter bort. Den nya förskolan kommer att kunna inrymma totalt 8 avdelningar och ha plats för upp till cirka 160 barn, vilket innebär ett nettotillskott av förskoleplatser om ca 80.

– Vi kristdemokrater prioriterar också mindre barngrupper i förskolan, och genom dessa byggnationer kan utrymme skapas för att minska barngrupperna. Vi ser mycket positivt på att två nya förskolor byggs då vi vill se till barnens behov och barnens främsta i alla situationer och när kommunen växer behövs det fler platser, säger Karl Henriksson (KD), kommunalråd och tills nyligen ordförande i förskolenämnden.

Nya regler för hemtjänsten gör Huddinge mer företagsvänligt

Nya beslut bidrar till mer likvärdighet för hemtjänstens utförare, vilket medverkar till att göra Huddinge attraktivt för företagare.

Nyligen fattade vård- och omsorgsnämnden i Huddinge beslut om att uppdatera förfrågningsunderlaget för de privata utförarna i hemtjänsten. En nyhet är att kommunens egen hemtjänst inte längre automatiskt blir utförare för de kunder som inte har valt utförare, utan det kommer att rotera mellan de olika hemtjänstutförarna att fungera som ickevalsalternativ.

– Det är valfritt att välja, men med det här beslutet blir det ökad likvärdighet mellan alla utförare. Vi har lyssnat på företagen som bedriver hemtjänst och sett att det här en viktig fråga för dem. Förändringen bidrar till att göra Huddinge till en mer företagsvänlig kommun, konstaterar vård- och omsorgsnämndens ordförande Karl Henriksson (KD).

Från och med januari månad har timersättningen för hemtjänstinsatser höjts med ca 10 procent för att ge alla hemtjänstutförare bättre förutsättningar att ge sina brukare en god omsorg.