Bygg bort bristen på bostäder för äldre

Pressmeddelande 2018-08-10

Kristdemokraterna i Huddinge går till val på att bygga cirka 500 bostäder för äldre i Huddinge. Idag planeras det för tusentals nya bostäder i Huddinge, men väldigt få av dem är anpassade för pensionärer. Samtidigt kommer andelen pensionärer och inte minst äldre pensionärer öka mycket kraftigt under åren som kommer. Därför behövs både nya senior-, trygghets- och äldreboendebostäder.

– Kommunen planerar redan idag för nya äldreboenden, men vi måste också bygga nya senior- och trygghetsbostäder. Det behövs både hyresrätter och bostadsrätter men kanske också kooperativa hyresrätter och andra lösningar som passar behoven hos de äldre i kommunen. Jag träffar massor av aktörer som är intresserade av att bygga i kommunen och vill verkligen utmana marknaden att hitta de bästa och mest kreativa lösningarna. Det finns inte en idealbostad som passar alla utan det behövs en rad olika lösningarna för att vi ska kunna tillgodose behoven hos Huddinges äldre, säger Karl Henriksson (KD), kommunalråd och 1:a namn i Huddinge.

Förslaget hör ihop den äldreboendegaranti för alla som fyllt 85 år som Kristdemokraterna vill införa – då är fler bostäder en förutsättning och planeringen för nya bostäder måste komma igång så snart som möjligt.

För mer information:

Karl Henriksson (KD)             Johanna Patricius (KD)
Kommunalråd                                  Politisk sekreterare                     08 – 535 313 51                                08 – 535 301 69
karl.henriksson@huddinge.se    johanna.patricius@huddinge.se

Spadtag för Glömstahallen

Onsdagen den 13 juni  togs spadtagen för den nya Glömstahallen, en fullstor idrottshall med tillhörande sjuspelsplan, löparbanor och hoppgrop som ska bli klar i augusti 2019.

– Det här är en modern och bra idrottshall mitt i den framtida staden. Jag är otroligt glad över att bygget blir av, säger Tomas Hansson (KD), ordförande i Huddinge Samhällsfastigheter.

På bilden syns även Malin Danielsson (L), ordförande i samhällsbyggnadsutskottet och Catrin Hansson, affärschef Arcona

Förläng tunnelbanan från Skärholmen till Kungens Kurva.

Vårt kommunalråd och gruppledare för KD i landstingets trafiknämnd, Karl Henriksson (KD) skriver om att vi vill  förlänga tunnelbanan från Skärholmen till Kungens Kurva.

”Men nu har Kristdemokraterna kläckt en ny idé: Dra tunnelbanan under E4:an från Skärholmen. Möjligheten har uppstått i och med den nya tunnelbanelinjen som ska dras från Fridhemsplan via Liljeholmen och vidare ut till Älvsjö. Planen är att i samma veva dra en direktlinje från Fridhemsplan vidare ut mot Skärholmen på den existerande röda linjen.”

Pinsamt att utländska IT-proffs får lämna Sverige

Vårt kommunalråd Karl Henriksson (KD) skriver i tidningen Dagens Samhälle om att vi behöver förändra reglerna för arbetskraftsinvandring.

”Fotboll är inte oviktigt, men svensk ekonomi och välfärd bygger på framgångsrika svenska exportföretag. Vi behöver ett smidigt och välfungerande system för arbetskraftsinvandring som gör det lätt att rekrytera oavsett om den som företaget söker är programmerare, byggnadsingenjör, forskare eller fotbollsproffs. Det är riktigt pinsamt att den rödgröna regeringen inte lyckats lösa det här problemet.”

Läs hela artikeln här:  https://www.dagenssamhalle.se/debatt/pinsamt-att-utlandska-it-proffs-far-lamna-sverige-22133

Foto: Lennart Molin