• Näst bästa valresultatet någonsin

I dag presenterade Valmyndigheten, val.se, det slutliga resultatet i valet till Europaparlamentet. Jämfört med valnattens preliminära resultat ökade Kristdemokraternas röstandel i Värnamo kommun med 0,02 procentenheter till 16,52 % (2,44 procentenheter sedan valet till Europaparlamentet 2009). Det är Kristdemokraternas näst bästa valresultat någonsin i Värnamo och det gör partiet till näst största parti i kommunen och störst i Alliansen. – Vi lovar att förvalta förtroendet väl även i värnamopolitiken, kommenterar Kristdemokraternas kommunalrådskandidat Camilla Rinaldo Miller.

I Värnamo blev valresultatet när alla röster har räknats 2136 röster på Kristdemokraterna (en ökning med 546 sedan 2009). Flest röster i kommunen kom från valkretsen Rydaholms S där Kristdemokraterna fick 166 röster (en ökning med 41 sedan 2009), vilket motsvarar 25,46 % (en ökning med 4,73 procentenheter) av rösterna. Tack för det Rydaholm!

Det viktigaste valresultatet är nog ändå att 51,64 % av de röstberättigade i Värnamo deltog i valet! Valdeltagandet ökade med 5,30 procentenheter sedan 2009! Kristdemokraternas bästa valresultat hittills var i valet till Europaparlamentet 1999 då partiet fick 19,3 % av rösterna.