• MER SATSNING PÅ KVINNOSJUKDOMAR.

Det finns flera sjukdomar som endast drabbar kvinnor eller där kvinnor är överrepresenterade bland de drabbade. Det saknas kunskap kring orsaken bakom många av dessa sjukdomar. Det beror på att kvinnosjukdomar länge varit underforskade, underdiagnostiserade och underbehandlade. Det innebär i praktiken att kvinnors fysiska problem, välmående och hälsa inte tagits på allvar. En av dessa sjukdomar är endometrios.
    En av tio kvinnor i fertil ålder antas ha endometrios. Socialstyrelsen uppskattar att 100 000 personer i Sverige har endometriosrelaterade besvär som i någon mån påverkar deras liv. Långt ifrån alla får diagnos. Bristande kunskap är en anledning. Studier har visat att det i genomsnitt tog sju år från det att en person började få symptom, tills att diagnosen fastställdes.
    En annan är klimakteriebesvär. Omkring 70 procent av kvinnor i åldern 47-56 år har klimakteriebesvär. Av dessa beräknas en tredjedel drabbas av besvär exempelvis i form av ångest eller sömnsvårigheter. Drygt 6 procent av kvinnorna mellan 45 och 60 år har fått utskrivet medelpotenta hormonläkemedel, för att lindra dessa besvär.
    Sluta undervärdera kvinnors hälsa.