• Drygt ett år efter pandemins början…

Drygt ett år efter pandemins början fortsätter larmrapporterna från sjukvårdspersonalen att komma in. Det handlar om sjukvårdsanställda som arbetar mycket långa pass med extremt kort vila däremellan för återhämtning.
    Arbetssituationen skapar otillräcklighet, oro och ångest. För att inte tala om ren utmattning. Det handlar nu om en period på över ett år som det har pågått och det finns risk att personal säger upp sig för att få ledigt.
    Samtidigt finns det människor som både har rätt kompetens och erfarenhet men som av olika skäl valt att arbeta med annat. Enligt vårdförbundet har exempelvis 13 200 sjuksköterskor lämnat yrket och ur denna grupp bör det gå att rekrytera temporär personal. De borde tillfälligt kunna rekryteras tillbaka till sjukvården.
    Vi har föreslagit ett system där arbetsgivare ska ersättas om de lånar ut sin medicinskt utbildade personal. Även den som väljer att bli utlånad till vården kommer få ersättning för detta.
    Vi har kunnat lita på vårdpersonalen under pandemin. Nu behöver vi visa vårdpersonalen att de kan lita på Sverige.