• EBBA BUSCH…

EBBA BUSCH: Dagens möte med regeringen var ett svek mot Sveriges allra mest utsatta kvinnor. Det är ingen lätt kritik att ge, men det är med besvikelse jag lämnade mötet.
    Vi måste gå från samtal till förhandling. Fem kvinnor har brutalt mördats de senaste veckorna av män som de tidigare haft en relation till. Det måste ske förändring nu. Då kan man inte ha en regering som stoltserar med att vi idag bara samtalade och inte förhandlade skarpa åtgärder.
    Det var bra att kunna få en samlad lägesbild från ansvariga myndigheter, kvinnoorganisationer och kvinnojourer. Men de larm som de kommer med om den brutala verkligheten som många kvinnor lever i kräver handling. Inte bara samtal. Exempelvis berättade Unizon att deras stödkontakter har ökat 50% senaste fyra åren. Att 140 000 kontakter togs enbart under förra året. Det kräver krafttag på många områden.
    De åtgärder regeringen presenterade idag är bra men för få och inte tillräckligt långgående. En droppe i havet. Bra droppar men fortfarande en droppe i havet. Till exempel åtgärden om fotboja som regeringen tillkännagav idag beslutade riksdagen om redan för 3 år sedan. Det är ett svek att man inte tagit tag i det tidigare.
    Vi är beredda att stötta andra partiers förslag och vi hoppas på stöd för våra. Vi vill bland annat att den som fysiskt bryter mot kontaktförbud ska dömas till fängelse. Vi vill ändra umgängesrätten så att den kvinna som blivit misshandlat sönder och samman inte ska behöva släppa ifrån sig sina älskade barn för att umgås med förövaren. Det behövs också fler fängelseplatser så de som dömts inte går fria i väntan på fängelseplats och brottsoffret riskerar att möta sina förövare på stan. Det är vår skyldighet mot Sveriges många våldsutsatta kvinnor.
    KD kräver nu förhandling mellan partierna så snart som möjligt. Inte fler samtalsmöten. Vi inväntar regeringens svar på den frågan. Det handlar om att ställa sig på kvinnans sida, brottsoffrets sida, och inte förövarens. Sveriges mest utsatta kvinnor förtjänar bättre.