• FRAMGÅNGSRIK INTEGRATION KRÄVER STRAM MIGRATION

Efter väldigt många turer har regeringens båda partier, Socialdemokraterna och Miljöpartiet, kommit överens om en gemensam migrationspolitik. Därmed har de löst sina inbördes problem. Men landets problem återstår att lösa. Möjligheten att få till en migrationspolitik med bred uppslutning i riksdagen sprack sommaren 2020. Vi kristdemokrater beklagar det. Vårt parti, de flesta väljare och även en majoritet i riksdagen hade velat se en stramare migrationspolitik. En som ger oss chansen att klara integrationen, som inte innebär att människor slussas in i bidragsberoende och utanförskap, som hade gett oss utrymme att hjälpa de allra mest behövande mäniskorna – oftast kvinnor och barn.
    Så blev det inte. Socialdemokraterna valde Miljöpartiet framför majoriteten och regeringsmakt framför realism.
    Därför kommer vi nu att agera i riksdagen. Tillsammans med Moderaterna, Sverigedemokraterna och Liberalerna kommer vi på tisdag att lägga fram sju förslag som komplement till regeringens politik. Bland annat vill vi ha krav på kunskaper i svenska för permanenta uppehållstillstånd, färre undantag för permanenta uppehållstillstånd och skärpta krav på försörjning vid anhöriginvandring.
    Med detta visar vi att det är vi som kan lägga fram en brett förankrad migrationspolitik som sannolikt har stöd av tre fjärdedelar av riksdagen. En migrationspolitik som håller i längden och inte orsakar ännu mer osäkerhet och konflikt. Den nuvarande regeringen kan inte göra det, eftersom varje beslut måste godkännas av Miljöpartiet.
    Sverige måste klara migrationen för att kunna klara integrationen. Och integrationen måste klaras om Sverige åter igen ska bli ett land vi kan lita på.