• KD: EN INTRESSANT HISTORIA

Kristdemokratin i Europa växte sig stark efter andra världskriget som motreaktion till nazismen.
    1945 låg Europa i ruiner. Städer hade förvandlats till grushögar. 25 miljoner stupade soldater och ännu fler civila – 30 miljoner civila offer. 6 miljoner av dem var judar och 2,9 miljoner dog i förintelseläger.
    Kanske är det för att vi i Sverige stod utanför kriget som vi ibland har svårt att förstå omfattningen av den ofattbara ondska som drabbade Europa under de här åren. Vår kontinent låg i spillror, både materiellt och moraliskt. Något måste ändras från grunden.
    Då steg kristdemokratiska statsmän som Robert Schuman, Konrad Adenauer och Alcide de Gasperi in och engagerade sig för återuppbyggnaden av Europa. Deras arbete möjliggjorde ett fredens och frihetens kapitel i Europa.
    Ute i Europa är kristdemokratin allt sedan dess större än i Sverige, vårt systerparti CDU har exempelvis styrt Tyskland under många år. I Italien var Alcide de Gasperi premiärminister i åtta regeringar i följd. Än i dag är detta rekord i politisk överlevnadskonst i den italienska politiken. I Europaparlamentet är vår partigrupp EPP den största gruppen.
    I Sverige, som hade stått utanför kriget, bildades KD några år senare av andra skäl. En grupp hade dragit ihop 2,2 miljoner namnunderskrifter mot att kristendomsundervisningen i skolan skulle slopas. Vi är stolta över vår historia som vilar på två ben; den europeiska antinazistiska och den svenska folkrörelsebakgrunden.
    Sverige är inte särskilt religiöst och det är inte KD heller, vi utgår ifrån ungefär samma, goda, trygga och varma kristna värderingar och humanism som i många år legat till grund för den svenska skolan. I en tid då världen räds vad som ska hända efter IS framfart finns det något tryggt i dessa värderingar.
    Vad som skiljer våra värderingar från andras torde inte ha varit tydligare sedan CDU bildades till följd av den outgrundliga ondska som skönjdes i spåren av andra världskriget.
    Nästa generations politiker måste ta lärdom av historien och med trygga värderingar som bas våga ta ansvar för det vi vet är det riktiga och samtidigt ha mod att avstå från populära dagsländeteorier och mediepopulism.
    Gå med i KD!
    KD.nu/blimedlem