• När oron sprider sig måste regeringen leda och agera.

Rapporter om förseningar i leveranser av vaccin har hörts senaste tiden. Stora oklarheter kring Astra Zenecas vaccin.
    När vaccinet kom var det ett löfte om en lösning på pandemin, slutet på smitta och död och så småningom en mer normal tillvaro igen. Dit ska vi också. Men vägen dit kantas av svårigheter och utmaningar.
    Sverige ligger under EU-snittet när det gäller vaccinationstakten. Den samlade nationella planen som behövs för att vi ska lyckas med massvaccinering saknas. Samhällets samlade resurser måste mobiliseras för att säkerställa att vi klarar av vaccineringen till sommaren. Ikväll är det statsministermöte igen. Stefan Löfven kommer känna igen mitt budskap på den här punkten.
    Tills regeringen levererar på denna punkt kommer jag att tjata. Presentera en nationell plan för vaccineringen. Säkra tillgången till vaccin för alla svenskar som ska erbjudas vaccin.
    Människor är oroliga nu. För smittspridningen, för möjligheten att bli vaccinerad och många är oroliga för sina jobb. Företag går på knäna, många går till och med under. Därför lyfter jag på partiledarmötet ikväll även frågor om stöd till företag. Idag måste företag först göra sig av med tillfälligt anställda och vikarier innan de kan använda det så kallade permitteringsstödet. Det kravet måste tas bort. Jobb och företag måste räddas.
    Jag har sagt det förr och säger det igen, regeringen måste leda och agera.