• ORDNINGSVAKTER GÖR STOCKHOLM TRYGGARE – ”detta vill vi i KD Alvesta införa i vår kommun.”

Kristdemokraterna Alvesta:
    Det är ju så här vi i KD Alvesta vill göra i vår kommun och som vår Partiavdelningsordförande Jessica Johansson vill införa. KD Kristdemokraterna i Alvesta kommer att driva denna  frågan inför kommande val. Detta för att folk i vår kommun skall känna sig trygga när de går ut.
    Stockholm stads satsning på ordningsvakter har ökat invånarnas trygghet. Det visar den omfattade utvärdering som en forskare från Malmö universitet gjort med finansiering från Brottsförebyggande Rådet (Brå).
    Sedan mandatperiodens början har den styrande majoriteten i Stockholm storsatsat på ordningsvakter, som en del av den så kallade Stockholmsmodellen. Sedan 2018 har antalet patrullerande ordningsvakter ökat från 18 till 170 stycken och ifjol stoppade de drygt 12 000 brott och ordningsstörningar. I år kompletteras även det arbetet med väktare, som kan röra sig mer fritt över hela staden.
    – Stadens ambitiösa ordningsvaktsprojekt har under en längre period utvärderats på djupet i syfte att öka kunskaperna i staden men även nationellt. Jag har hela tiden trott på Stockholmsmodellen, som vi kämpat hårt för i staden. Att utvärderingen av projektet nu visar att arbetet varit så framgångsrikt är förstås oerhört glädjande, säger trygghetsborgarråd Erik Slottner – KD.
    Enligt utvärderingen har medborgarnas trygghet ökat på samtliga platser där ordningsvakterna varit verksamma. Fördjupade undersökningar har genomförts i områdena Dalen, Gullmarsplan, Hagsätra och Årsta torg. Av hushållen uppger en överväldigande majoritet, mellan 67 – 84 procent, att deras trygghet ökat tack vare ordningsvakterna. Även bland näringsidkare uppger en stor majoritet att ordningsvakterna har ökat deras trygghet i området.