• REGERINGENS ORDNINGSVAKTSUTREDNING – EN HALVMESYR I TRYGGHETSKRISEN

Erik Slottner – KD skriver idag på SvD Debatt om regeringens förslag till en ny ordningsvaktslag.

”Sedan min allra första dag som trygghetsborgarråd i Stockholms stad har jag efterfrågat en ny och mer modern lagstiftning för ordningsvakter. Regeringens utredning på området lämnar dock tyvärr en bitterljuv eftersmak. I stället för att på djupet modernisera och förenkla lagstiftningen innebär den fortsatt stora begränsningar”, skriver Slottner.
    Kritiken mot regeringens lagförslag kan sammanfattas i fyra punkter:
    VAR VAKTERNA FÅR VERKA
    Nu kommer ordningsvakterna kunna användas på fler och större platser. Det är bra, men skulle varit bättre om de kunde verka över hela kommuner. Kommunerna är kompetenta nog att själva avgöra var och när ordningsvakterna behövs.
    BEFOGENHETERNA
    I denna fråga väljer regeringen att ta myrsteg istället för att tydligt ge ordningsvakterna rejält utökade befogenheter för att komma till bukt med den mängdbrottslighet som polisen inte mäktar med.
    BYRÅKRATIN
    Trots upprepad vädjan från kommunerna väljer regeringen att inte lätta den administrativa bördan. Ordningsvaktsprojekt ute i kommunerna behöver underlättas, inte försvåras ytterligare.
    SÄKERHETEN
    Säkerhetsprövningen slopas för våra ordningsvakterna och väktare vilket innebär att kvaliteten tummas på. I Stockholm kommer vi dock fortsätta med en extra tilläggsutbildning för alla våra ordningsvakter och väktare.
    Läs debattartikeln här: